Válságos időket élünk. Az emberek nem szívesen telefonálnak, mióta minden perc két forinttal drágább. Micsoda mázli, hogy épp most jelenik meg a legújabb Iphone, nem igaz? De mit tehet a Telenor, aki nem árul Iphone 5 -öt, így nem tudja meglovagolni ezt a jókora hullámot? Beerősít online a Facebookon? És a T-mobile hagyja, vagy ő is beerősít?
Általánosságban
Mostanában sokat hallottunk a mobilszolgáltatókról az újonnan bevezetett „telefonadó”, illetve az új piacra lépő állami vállalat miatt. Ilyen időkben fontos az átgondolt, megtervezett és hibákat nem tűrő online marketing stratégia. Facebook oldalaik tanúsága alapján mindkét oldal a 18 - 30 év közötti fiatalok körében népszerű, így kijelenthetjük, hogy van értelme erősíteni ezen a fronton is.
Kezdetként tekintsük meg a legfontosabb értékelési szempontokat, melyeket a továbbiakban részletesebben kifejtek:
Összefoglaló táblázat |
||||
|
Telenor |
T-mobile |
Pont |
Pont |
Rajongók jelenleg |
75 400 |
123 955 |
4 |
6 |
Rajongók változása |
+3 192 (Aug 31. – Okt. 1.) |
+2 985 (Aug 31. – Okt. 1.) |
7 |
5 |
Tabok |
Szép tabok, látszólag minden kérdésre választ ad, a tab ikonok harmonizálnak a borítóképpel |
Hasonlóképp nagyon szép kivitelezés, sok féle fület találunk, de komolyabb rajongói oldalas játék nincs |
9 |
8 |
Kampányok |
„Most légy okos!” – videó verseny |
Élményekből sosem elég! Hallasd a hangod! |
7 |
8 |
Mérföldkövek |
2012. Szept. 26.: 75 933 2012. Aug. 23.: 70 000 2012. Júl. 15.: 60 000 2012. Máj. 8.: 50 000
Csatlakozott: 2010. Már. 18. |
2012. Szept. 26.: 123 933 2012. Márc. 6.: 100 000
Csatlakozott: 2009. Nov. 24.
|
|
|
Posztok száma átlagosan: |
1.35 poszt / nap |
1.57 poszt / nap |
5 |
5 |
Visszajelzések száma (Lájk / Összes) |
4 869 / 3 810 |
4 670 / 3 532 |
6 |
6 |
Hatékonyság: |
0,003% |
0,001% |
7 |
5 |
Összesen: |
|
45 |
43 |
Szép tabok, igényes játékok, a Telenornál több játék is fut egy időben. A hatékonyságok nem rosszak, bár a 0,001 már picit kevés a T-mobile esetében.
Az alkalmazások tetszenek, jópofák. A Facebook szerint a Telenoros játékkal 3000 ember játszott mostanában.
A T-mobilenak nincs aktív játéka, viszont sok tabja van, amik vagy érdekesek, vagy információt továbbítanak, szóval ezzel viszonylag elégedett voltam.
Rajongók
A grafikonon jól látszik, hogy mindkét oldal esetében folyamatos növekedés tapasztalható. Rendszerünk szerint mindkét cégnek átlagosan 103 rajongóval nő a létszáma naponta, azonban ezen torzít a T-Mobile 24 és 25-én mért értéke. Hogy miért tapasztalható ekkora kiugrás ezen a két napon, erre még visszatérünk a cikk során.
Mivel a Telenornak is vannak olyan napjai, ahol a rajongó növekedés nem volt teljesen természetes (azaz valamilyen marketing eszközzel támogatták), fogadjuk el, hogy a 2 oldal rajongó növekedése nagyon hasonló, a Telenor esetleg egy kicsit stabilabb.
A rajongók minőségére első ránézésre úgy tűnik, a T-mobile rajongói lényegesen jobbak, hisz ugyanannyi lájk mellett kb. háromszor annyi komment érkezik a posztokra, mint a Telenor esetében. Azonban ha jobban megnézzük, ebből legalább 5-600 az Iphone5 - nek köszönhető. Ezzel nincs is baj, hiszen miért is ne használnák ki ezt a lehetőséget, illetve semmivel sem rosszabb minőségű tartalom, mint egy, a Telenor által szponzorált program, de azért valószínűleg ez kicsit torzítja a statisztikát, legalábbis nem háromszor jobb a T-mobile, csak mondjuk másfélszer.
Ami szintén komoly probléma, hogy sok komment nem kapcsolódik szorosan a témához, csak az illető személyes problémáját írja meg a cégről. Erről a következő pontban részletesebben írok.
Posztok és aktivitások
a.) Posztok és visszajelzések
Mielőtt megmutatnám a számokat és a grafikonokat, hadd írjam le szövegesen az élményemet.
Jelenleg több, mint 100 oldalt monitorozunk, elég sokat nézek más oldalakat, továbbá nem ez az első elemzésem, úgyhogy úgy gondolom, nagy dolog, amit éreztem:
Miközben görgettem le a timelinet, azt éreztem, hogy 2 nagyon érdekes oldalt látok. Folyamatosan érdekes tartalmakat tesznek közzé, nem catmarketing, nem "oszd meg ezt a bejegyzést", hanem szinte kizárólag minőségi tartalom mindkét oldal esetében. Talán a T-mobile kicsit sokat facsart ki az Iphone 5- ből, de ha ez a legnagyobb hiba, amit találunk náluk, akkor hátradőlhetnek.
Nem tudom, ekkora mázlijuk van-e ott a social marketing menedzsereknek, és valaki folyamatosan tölti fel nekik a céggel kapcsolatos tökéletes tartalmakat, vagy a megkapott tartalmakat ők képesek ilyen igényesen és érdekesen tálalni, de mindenesetre le a kalappal előttük, nagyon lájkoltam! És most jöjjenek a számok:
Ami megdöbbentő, hogy ahogy eddig és ezután is tapasztalható lesz: a két cég fej - fej mellett halad. Habár megengedik maguknak, hogy ne tegyenek közzé minden nap posztot (ami szerintem nem helyes), a számok őket igazolják: majd a b) pontban meglátjuk, hogy 130-170 lájkot szereznek naponta ezekre a bejegyzésekre átlagosan. Ha nem számítjuk az Iphone 5 megjelenését övező hájpot, akkor is 100 körül lenne a naponta érkező lájkok száma, amihez viszont gratulálhatok, a véleményemet pedig felülvizsgálhatom. Vagy nekik kéne felülvizsgálni, hogy mennyi talking about lenne úgy, ha már így is ennyi van, 2-3 napos szünetek mellett? :-)
Ha megnézzük a bekezdés alatti képrészletet, láthatjuk, hogy mivel érték el a legtöbb visszajelzést a felhasználóknál, de előtte megkérdezem:
Szerinted a T-mobile nyeri a "legtöbb lájk egy posztra" versenyt a megjelenő Iphone 5-el, vagy a Telenor nyeri egy Facebookos - Feltöltős Videópályázattal?
.
.
.
SPOILER
!
!
Kicsit durva számok. Gondoltátok volna? Bármelyik marketinggel foglalkozó kolléga el tudja képzelni, hogy ezek pusztán organikus úton jöttek egy ilyen bejegyzésre? :-) Mert nekem gyanús, hogy vagy hírlevéllel, vagy Facebook Adsal kicsit megtámogatták ezt a posztot. Ha valaki megkérdezné, én Sponsored Storyt mondanék, de persze erre nem lehet ennyi információval megesküdni. Ezzel sincs természetesen semmi baj, azért emeltem így ki, hogy raktározzuk el a fejünkben ezt az infót, hogy a Telenor vélhetően szponzorált történetet használ, és egész jó szöveget is írt hozzá, ami még jobban növeli a vírus - hatást.
Viszont álljunk meg még egy bekezdés erejéig az Iphone kérdésnél. Egyrészt látjuk, hogy sokat köszönhet ennek a T-mobile. De akkor hadd tegyem fel a kérdést: ha 3 poszt több, mint 1000 rajongót vonz be, miért nem építettek erre valami erősebb kampányt? Lehet, hogy az Apple nem engedélyezte? Akkor miért nem indít most? Talán még most sem engedélyezi? Évek óta a legjobb nyeremény az iphone, amivel rengeteg rajongót lehet szerezni. Végre egy cég, aki legálisan használhatná fel ezt a remek lehetőséget, és mégsem? Számomra ez érthetetlen volt.
Az viszont tetszik, hogy a Telenor ilyen komolyan vette a játékát és több, mint ezer lájkot gyűjtött rá. Ha fizetős hirdetéssel, ha máshogy, de jó, hogy így ráerősítettek, és visszahozták a T-mobile későbbi Iphone-os előnyét. Ez itt egy plusz pont a Telenornak.
b.) Felhasználói visszajelzések
Felhasználói visszajelzés alatt értjük a fent tárgyalt lájkokat és kommenteket, illetve a felhasználók által közzétett posztokat is az oldalon. Nos, egyikből sincs hiány:
Szemlátomást a felhasználók igen aktívak. Persze némi helyzeti előnnyel indulnak a mobilszolgáltatók például a bankokkal szemben, mert kicsit könnyebb menő mobilokat eladni, mint kevésbé menő banki hiteleket magas kamattal.
Ami sajnálatos, hogy a felhasználói posztok egy része ügyfélszolgálati ügyintézés. Nem egy része, hanem nagy része. Van ötletünk, hogy mit kéne csinálni, és meg is fogjuk osztani mind veletek, mind a vizsgált cégekkel, de mivel az ötlet még nincs kiforrva, engedjétek meg, hogy majd külön posztban, részletesebben tegyük meg észrevételeinket.
Sok a lájk, ez szuper. Még több a komment, ez is szuper. Megosztásokból sincs hiány. Kijelenthetjük, hogy egy jól megmozgató csapat van a marketing oldalon, és egy, a jó dolgokra fogékony hallgatóság van a másik oldalon. Azt tanították nekünk az egyetemen, hogy nincs olyan Pareto hatékony állapot, amikor mindenkinek jó, pedig itt úgy tűnik, nem így van. Ők szórakoztatnak, mi meg élvezzük, mindenkinek jó.
Ami már nagyobb baj, hogy hiába minden social marketing, ha utána fél órát kell várnom az ügyintézésnél, nem fogadják el a 3 hónapnál régebbi aláírási címpéldányomat, mindent aláíratnak velem, amit csak lehet, Nehéz úgy jó PR tevékenységet csinálni, hogy az offline közben folyamatosan ellenünk dolgozik - legalábbis ha átváltunk fent a "Highlights" -nál "Posts by others" -re, láthatjuk, mennyi az elégedetlen vásárló. Biztos okos dolog ezt engedélyezni? Nem azt mondom, hogy fogjuk be a rajongók száját, de nem lehetne ezt valahol máshol elintézni, hogy ne lássák 100 000-en? Gondosan növelik a rajongó számot, és a fizetett hirdetéssel érkező rajongót ez fogadja.
c.) Kulcsemberek
Végre egy oldal, ahol tényleg beszélhetünk kulcsemberekről. Egyik korábbi elemzésemben írtam, hogy "jó ez az oldal, de azért nem egy Rubint Réka rajongói oldal aktivitás tekintetében". A mobilosok már sokkal közelebb vannak ahhoz, hogy közösségnek hívhassuk őket, bár nem biztos, hogy szerencsés, hogy sokszor a közös elégedetlenség kovácsolja össze őket. Másfelől ehhez szükség van szakértői munkára is, mert ha haldokolna az oldal, nem írna ide senki. Az, hogy írnak, azt jelenti, hogy az oldal él, és szemlátomást reagálnak a panaszokra, kérdésekre, sőt, olyat is látni, hogy egy rajongó társ hamarabb válaszol egy kérdésre, mint a moderátor.
Érdekes dolog a moderálás Telenoréknál, ugyanis sok esetben a moderátor saját profiljával válaszol, nem a Telenoros profillal. Nem mindig, de a lenti táblázat első sorából kiderül, hogy nem keveset válaszol így. Ez is lehet, hogy jó ötlet, hiszen nem csak egy logóval beszélget az ember (ami igen bosszantó tud lenni). Erre valójában nem a cégeknek, hanem a Facebooknak kéne megoldást találni, de mindezidáig nem sikerült. Talán meg kéne honosítani, hogy céges logót lehet hegeszteni a profilképre, vagy valamilyen egységes support logót kapnának a moderátorok, mint a fesztiválokon a STAFF -os pólók.
A profilképeket és vezetékneveket kitakartuk a személyiségi jogok miatt (a mai világban sohasem lehet tudni), de ha kíváncsiak vagytok, hogy mikről beszélgetnek a kulcsemberek, regisztráljatok ingyen a http://web2spy.hu oldalon és vigyétek fel a Telenort a monitorozott oldalak közé - ott meg tudjátok nézni, hiszen ezek publikus adatok.
Ha valahol magas a Poszt érték, az azt jelenti, hogy sokat kérdez - panaszkodik az illető. Ha sok a komment, akkor sok a kérdés a posztokhoz, vagy sokat segít a felhasználó mások problémáján.
Összefoglalás
Mielőtt elkezdtem ezt az elemzést, nem gondoltam volna, hogy ilyen érdekes oldalakkal fogok találkozni. Mivel elég sok számot megosztottam veletek, ti is láthatjátok, hogy mindenben nagyon kiegyensúlyozott a verseny, nagyjából ugyanúgy működnek a cégek. Valószínűleg nem fog átjönni egy ideig még az értékesítés kizárólag Facebookra, de nagyon jó alapot nyújtanak a rajongói oldalak egy nagyszabású átalakítás esetén. Csak könyörgöm, valahogy próbálják meg elkülöníteni az offline és online ügyintézést, problémákat!
Kivételesen döntetlent hirdetek és azt tanácsolom minden olvasónak, hogy kicsit tanulmányozza ezeket az oldalakat, hogy mit tudna a profizmusból átemelni a saját oldalára!
Ha tetszett a cikk, kérlek segítsd munkánkat azzal, hogy megosztod! Köszönjük!
Fodor Zsolt
Ps.: ez a poszt azért váratott annyit magára, mert megint külföldön voltam. Azonban ez egyben jó hír is, mert következő cikkem fókuszában az angol (angliai) marketing fog állni, tarts majd velem!