Általánosságban
A kuponos oldalakat nagyon sokan szeretik, de érdekes módon a két oldal Facebook oldala és rajongói egész máshogyan viselkednek. Vajon miért?
Legújabb cikkünkben 2 merőben különböző környezetet és Facebook stratégiát mutatunk be.
Hogy érzékeltessük a különbségeket, minden szempontot 0-10 között pontozunk, így a végén jól látható lesz majd a két oldal közötti különbség. Ne ijedj meg, ha nem értesz valamit, a táblázat alatt mindent kielemzünk! :)
Összefoglaló táblázat |
||||
|
Bónusz Brigád |
Kupon Világ |
Pont BB |
Pont KV |
Rajongók jelenleg |
315 806 (Aug 21.) |
157 660 (Aug 21.) |
10 |
6 |
Rajongók változása |
-184 (Aug 8. – Aug 21) |
729 (Aug 8. – Aug 21.) |
1 |
4 |
Tabok |
Elavult. régi tartalom, régi technológia |
Szintén elhanyagolt |
0 |
0 |
Kampányok. |
Bónuszbeváltás (külső kampány), Bónusz kerék |
Csak hirdetések + GoldenBlog, Megosztás |
5 |
4 |
Mérföldkövek |
2012. Aug. 21.: 312 806 2011 Szept. 14.: 300 000 2011 Július 20.: 250 000 2011. Június 25.: 210 000 2011. Május 30.: 170 000 Csatlakozott: 2010. Jún. 19. |
2012. Aug. 21.: 157 660 2012. Május 30.: 149 000+ 2011. Nov. 2.: 152 814 2011. Már. 11.: 50 000 Csatlakozott: 2010. Sze. 30.
|
|
|
Posztok száma átlagosan: |
4.25 poszt / nap |
5.68 poszt / nap |
8 |
10 |
Visszajelzések száma (Lájk / Összes) |
4 930 / 4 263 |
43 369 / 36 725 |
3 |
10 |
Hatékonyság: |
0,001% |
0,008% |
2 |
6 |
Összesen: |
|
29 |
40 |
Elöljáróban annyit mondanánk, hogy mindkét oldallal komolyan foglalkoznak, azonban olyan elemi hibákat találtunk, mint például, hogy a füleknek nincs képe, vagy a fülekre kattintva nem jön be tartalom. Ezek lassan 4 hónappal a timeline bevezetése után már nem férnek bele ilyen komoly cégek esetén. Mentségükre legyen szólva, hogy a borítókép mindkét esetben igényes, és a Kupon Világnál különösen látszik a nagy igyekezet is – pont ezért zavaró.
Előre szólunk, hogy kiábrándító lesz látni, hogy egyik cég sem próbálja különleges alkalmazásokkal szórakoztatni a rajongókat, pedig biztos nagyon jó játékokat lehetne kitalálni ebben a témában.
Rajongók
A Bónusz Brigád csapata 315 806, míg a Kupon Világ csapata 157 600 rajongóval büszkélkedhet. De vajon milyen minőségű rajongókról beszélünk?
A korábbi posztok és képek alapján próbáltuk meghatározni a legfontosabb mérföldköveket, és ezek alapján úgy látszik, hogy a Bónusz Brigád 2011 – ben egy nagyobb összeget igényelt a Facebook marketingre, és meg is kapták, azonban az év végére ez elfogyott, és azóta nem is költöttek többet a rajongók számának növelésére a kasszából. Az, hogy év elejétől év végéig ekkora robbanás következett be, majd majd 1 évig stagnálás, az azt jelenti, hogy vagy elérték az összes embert az országban, akit érdekelt a szolgáltatásuk, vagy valóban elsősorban fizetett hirdetés eredménye a sok rajongó. Személyes tapasztalatomként megemlíteném, hogy a Bónusz Brigád tavaly ősszel nagyon látványosan építette a brandjét. Rengeteg villamosmegállóban láthattuk plakátjaikat, illetve az összes nagyobb internetes oldalon hirdetett (és hirdet a mai napig is). Ennek ellenére a rajongók számának változása negatív, ami meglepő, illenék pozitív tartományban tartani, márt csak az imidzs miatt is – nem sokról beszélünk, naponta 20-30 rajongó megy el, et lehetne kompenzálni napi 1 000 forintnyi Facebook Ads hirdetésből.
A Kupon Világ is hasonló stratégiát követett, az ő rajongóik száma is stagnál tavaly november óta, azonban az ő esetükben nem feltételezhető, hogy elértek mindenkit, hiszen a Bónusz Brigád rajongóit még átcsábíthatnák. Lehet, hogy nem kívántak többet erre a területre költeni, mert nem találták hatékonynak? Vagy egyszerűen csak elégedettek? Van okuk rá, mert rajongói aktivitásuk kimagasló ezen a területen, erről a „Posztok és aktivitások” pontban foglalkozunk részletesebben.
A Facebook szerint a Bónusz Brigád rajongói közül a 13-17 éves korosztályból kerültek ki a „beszél róla” értéke alapján, ami csak azért érdekes, mert ez a szám esetünkben a posztokra érkező lájkok, hozzászólások, megosztások, illetve az újonnan csatlakozók száma alapján kerül kiszámításra, és nincs olyan szempont, ami alapján jónak minősíthetnénk ezt az adatot, legalábbis szerintünk nem ők a leginkább potenciális vásárlók.
A Kupon Világ esetében jobb a helyzet, ott a 18-24 év közöttiek beszélnek róla a legtöbben, ami már feltételezhető, hogy szinte ideális.
Eddig tehát annyit tudunk, hogy a Bónusz Brigádnál valami félresikerült, illetve azt is tudjuk, hogy a következő elemzési szempont nem azért lesz érdekes, mert megismerhetjük a 2013-as trendeket, hanem épp azért, mert nem.
Posztok és aktivitások
a.) Posztok és visszajelzések
Ahogy az sejthető is volt, az oldalak megpróbálják eladni a naponta frissülő kuponokat. Ebben tökéletesen megegyezik a két stratégia. Azonban itt jön az első érdekesség: lehet, hogy csak az én gépemen van valami fura vírus, de esküszöm nem látok linkeket a Bónusz Brigád posztjaiban. Elhúzzák a mézes madzagot és utána semmi. Jó, persze, tudom, hogy a weboldalra kéne átmennem, de én nem akarok. Nem akarom megkeresni azt az akciót, inkább nem vásárolok. Pedig, ha egyből rákattinthattam volna, lehet, hogy 5 perc múlva már túl is lennék a vásárláson. Nem baj, azért a Bónusz Brigád még reménykedhet, hogy nekem annyira kell a masszázs, hogy kikeresem – de nem lenne egyszerűbb inkább beletenni egy linket? :)
Ezzel szemben a Kupon Világ nem csak, hogy linkeket helyez el a posztokba (ami egyébként mindkét oldal esetében túlnyomó részt képként kerül ki, nem hivatkozásként, ahogy azt esetleg gondolná az olvasó), hanem Google Analyticsel követi is őket. Szuper, úgy tűnik, valakit nagyon érdekel a pénzügyi osztályon, hogy mennyit is hoz a Facebook.
A posztok számában nincs nagy különbség a két oldal között (4-5 poszt naponta), azonban azok jellegében nagy eltérést találunk. Habár annak nagyon örültünk, hogy mindkét oldal vette a fáradtságot, hogy ne egy az egyben átmásolja a weboldalon kirakott leírást, a Kupon Világot külön dicséretben részesítjük, amiért mindig igyekszik találó és népszerű képet találni – valószínűleg rájöttek, hogy a jópofa képet sokat megosztják, és ha benne van az ajánlat linkje, sokkal több emberhez elér. Nagyon komoly helyzeti előnybe hozza magát a Kupon Világ! A rajongóktól érkező visszajelzések (tetszik, hozzászólás, komment) kiemelkedően nagyobb náluk, de pontosan miért is?
Azért, mert a Kupon Világ felvállalta, hogy nem csak szolgáltat, de szórakoztat, és igyekszik az ajánlatok között jópofa, vicces képeket is közzétenni, mókás szöveggel, ami egy bank esetében talán zavaró lenne, de egy ilyen cég esetében, aki fiatalokat céloz, belefér. Ennek köszönhető, hogy cicákkal, kutyákkal és 9gages képekkel találkozunk, ha legördítjük a timelinet. Lehet, hogy a Bónusz Brigád úgy gondolja, hogy ez már nem fér bele, és lehet, hogy igaza is van (ezt mi nem tudhatjuk, sokkal komolyabban benne kéne lenni a szakmában), azonban újabb helyzeti előnyhöz jut a Kupon Világ, hiszen ha sok a visszajelzés, akkor sok felhasználónak fog a Kupon Világ ajánlata megjelenni a hírfolyamban, míg a Bónusz Brigád ajánlatai nem jelennek meg.
Valószínűleg ezzel magyarázható az is, hogy a Kupon Világ hatékonysági mutatója kategóriákkal magasabb:
(Ha az olvasó esetleg nem értette volna az utolsó mondatot, arra gondolunk, hogy a Facebook a hírfolyamot az alapján állítja össze, hogy melyik oldalakkal léptünk leggyakrabban kapcsolatba, elsősorban lájkolás, hozzászólás, megosztás útján, azaz ha egy oldal posztjait rendre lájkoljuk, nagyobb eséllyel jelenik meg minden tőle érkező üzenet a hírfolyamunkban.)
b.) Felhasználói posztok
Ami sajnálatos, hogy a felhasználói posztok egy része ügyfélszolgálati ügyintézés. Véleményünk szerint erre már régen rá kellett volna jönniük az ilyen forgalmat lebonyolító cégeknek (beleértve a múlt héten elemzett bankokat is), hogy sokkal jobb az ilyen problémás kérdéseket egy alkalmazás mögé rejteni egy tabon.
c.) Kulcsemberek
Kiemelten hűséges rajongói egyik oldalnak sincsenek. A leghűségesebbek is 1-2 alkalommal szóltak hozzá, bár ha figyelembe vesszük, hogy ezúttal csak 2,5 hetet vizsgálunk, nem is olyan rossz – de lehetne ennél sokkal jobb is, mondjuk 5-6.
Nehéz meghatározni a „nettó lojalitást”, mert a kuponos cégek sem hagyták ki az olimpiás ziccert, ahhoz meg sokan hozzászólnak azok közül is, akiket nem érdekel a kupon, azonban az „1-2 alkalom” meghatározásánál ezeket már levontuk.
Összefoglalás
Nagyon fáj, hogy abba kell hagynunk ezt az elemzést, mert még legalább négyszer ennyit tudnánk írni, de valószínűleg azt már senkinek nem lenne türelme végig olvasni. :)
Ami nagyon tetszett, hogy a kuponos oldalak használják a Facebookot, még hozzá nem is csak alibi munkát végeznek. Azt nem tudjuk eldönteni, hogy mennyire értékelhető pozitívan, hogy a Kupon Világ irreleváns tartalmakat is megoszt, de szubjektív véleményként még határesetként elfogadjuk.
Ha tetszett bejegyzésünk, oszd meg minél több helyen, hogy segítsd a munkánkat. Köszi!