Rajongó csata

Fodor Zsoltnak hívnak. Hobbim, hogy számokból információkat gyártok, amiket fel tudok használni a munkáim során, de előfordul, hogy csak a magam szórakoztatására vizsgálok jelenségeket. Blogomon a Facebookon jelenlévő folyamatokat próbálom számokká, és információkká alakítani, hogy pontosan értelmezni és követni tudjam az aktuális trendeket, ezzel neked is mindig a legújabb információkat közvetítve. Az oldal mindenkié, úgyhogy ha nekem, vagy egymásnak szeretnétek kérdéseket feltenni, vagy tapasztalatokat megosztani, ne legyetek szégyellősek hozzászólni a posztokhoz! :-) Kövess Twitteren: @zsoltfodorhu

me_236.jpg

Csatlakozz a Facebookon


Kövess a Twitteren: @zsoltfodorhu

Elemezz Te is!

web2spy_banner_rajongocsata2.jpg

Facebook a közszférában

2012.11.06. 12:11 Fodor Zsolt

Nézzük meg, hogy szereznek rajongókat az önkormányzatok?

Eddig mindig nagy vállalatok tevékenységét vizsgáltuk, ahol feltételezhetően egy szakmailag képzett csapat dolgozik a minimálisnál nagyobb büdzséből azért, hogy több és több rajongót szerezzenek, illetve a már meg lévőket szórakoztassák.

Ezen a héten olyan oldalak tevékenységét vizsgáljuk, ahol elképzeléseim szerint nem ad a vezetőség hatalmas összegeket a Facebook jelenlétre, mégis nagyon lelkes és profi munkát végeznek a Facebookos kollégák. Ez a terület a közszféra, ezen belül is Újpest és a Hegyvidék rajongói oldala, melyet az Önkormányzatok működtetnek.

images.jpg

Azért különleges terület ez, és azért különbözik a többi elemzéstől, mert egész más céllal hoz létre és működtet rajongói oldalt egy profitorientált vállalat, és egy önkormányzat. Míg a profitorientált vállalat a rajongók vásárló értékét folyamatosan próbálja növelni, addig az önkormányzat elsődlegesen a lakók kiszolgálására jött létre, másodlagosan a kerületet hivatott jó színben feltüntetni, harmadrészt pedig jó lehetőség az aktuális polgármesternek arra, hogy bemutassa, jó munkát végez, és méltó az újraválasztásra. Hegyvidék polgármestere ügyesen ki is használta ezt a lehetőséget, a posztoknál említeni fogjuk.

Remélem a bejegyzésem után nem fognak felhívni Budapest különböző kerületeiből a tömeges költözések miatt – nem reklámozni szeretném a vizsgált kerületeket. Mégis úgy gondolom, megérdemlik az ingyen reklámot, ha már egyszer veszik a fáradtságot, hogy minden nap tájékoztassanak engem a kerületeket érintő legfontosabb információkról és érdekességekről, miközben Budapest Fővárosi Önkormányzatnak nincs, vagy nem lelhető fel hivatalos rajongói oldala 2012 végén!

Általánosságban

Le vagyok nyűgözve ettől a két oldaltól. Hegyvidékre elsőre azt mondanám, hogy ott jelentősebb források vannak, mint Újpesten, de nyilvánosan közzétett költségvetésük irányszámai alapján még így is kevesebb lenne a bevétel a kiadás, ha nem pótolnák az előző év felhalmozásából.

Nem szeretném elszámoltatni az önkormányzatokat, csak amikor a Hegyvidék weboldalán megláttam, hogy külön mobilalkalmazása van a kerületnek Iphonera és Androidra, igencsak meglepődtem. Egy ilyen alkalmazás nem megfizethetetlen, de jó ideig tartott Újpest mellé olyan kerületet találni, amelynek egyáltalán Facebook rajongói oldala van. Nem igényes, hanem bármilyen.

Nos lássuk milyen demográfiai és gazdasági adottságokkal rendelkezik a két vizsgált kerület:

Demográfiai, gazdasági adatok

 

Hegyvidék

Újpest

Lakosok száma

56 000 fő (2012)

100 000 fő (2012)

Terület

26,67 km²

18 km²

Bevételek és kiadások
(előirányzott)

13 Mrd Ft

16 Mrd Ft

Kiadások / fő

232 142 Ft / fő

160 000 Ft / fő

 

Ahogy az sejthető is volt, Hegyvidéken több az egy főre jutó kiadás, a szakadékot tovább mélyíti, hogy az egy főre jutó jövedelem a NAV szerint Hegyvidéken az újpestiekének a másfélszeresét teszi ki – így feltételezhetjük, hogy Újpesten több forrást kell elkülöníteni a szegények megsegítésére.

egy-fore-juto-jovedelem.png

Persze ez nem jelenti azt, hogy nem óriási dolog, hogy a kerület ilyen igényes weboldallal és rajongói oldallal rendelkezik, csak nem szeretném, hogy ha bárki is azt gondolná, nem gondoltam végig alaposan a kiindulási helyzetet.

 

Összefoglaló táblázat

 

Hegyvidék

Újpest

Pont

Pont

Rajongók jelenleg

6 854

11 108

 

 

Rajongók változása

kb. +100
(Okt. 04. – Nov. 04.)

+210
(Okt. 04. – Nov. 04.)

7

9

Tabok

Váczi János blog, Ügyfélszolgálat, Házirend, Hulladékgyűjtők, Hegyvidéki napok, Események feltöltve

Események feltöltve

10

4

Mérföldkövek

Csatlakozott: 2011. Jan. 27.

Csatlakozott: 2010. Nov. 14.

 

7

7

 

Posztok száma átlagosan:

1,9

10,7

6

9

Visszajelzések száma (Lájk / Összes)

731 / 911
(80%)

5 655 / 7 371 
(77%)

6

10

Hatékonyság:

0,003%

0,019%

4

7

Összesen:

 

40

46

 

Rajongók

Azt hiszem, kevés kerületnek van olyan múltja, mint Újpestnek. Ha az ember kimondja ezt a szót, sokaknak egyből az UTE focicsapata jut eszébe, nem is a kerület. Aki ismer újpestieket, tudja, hogy nagyon sokan szeretik közülük az UTE-t, és itt nem kell azonnal az eltakart arcú, üvegeket hajigáló szurkolókra gondolni. Nagyon sokan büszkék arra, hogy újpestiek, és ennek a csapatnak szurkolhatnak, akár úgy is, hogy nincs tele a szekrényük UTE-s relikviákkal. Részben ezért, részben talán azért, mert sok a lakótelep és a hasonló körülmények között élő ember, mind az interneten kívül, mind az interneten nagyon jó minőségű közösségek alakulnak ki, aminek kitűnő fóruma az Újpest – Káposztásmegyer rajongói oldal. A rajongók minden poszthoz lelkesen kommentelnek, de maguktól is töltenek fel tartalmakat.

Ezzel szemben Hegyvidéken a rajongók zárkózottabbak. Lehetne azt mondani, hogy azért, mert ott nincs kultikus focicsapat, de ha a posztok kicsit jobban hatnának a lélekre és valamivel több tartalmat tennének közzé, szerintem itt is lehetne jobb számokat hozni, mert vannak interakciók, csak nem alakult még ki olyan keménymag, mint az Újpestnél, ahol néhány ember 30-40 alkalommal is hozzászólt egy-egy beszélgetéshez.

És végül még egy érdekesség: biztos sokan mondanák ezen soraimra, hogy Újpestet a Curtis rajongók, Hegyvidéket meg az unatkozó gazdag gyerekek lájkolják, hiszen a Facebook a fiatal generációé, ez nem igaz.

Újpest aktív rajongói többségében 18-34, míg Hegyvidéké 24-35 év közötti rajongók.

Posztok és aktivitások

a.)    Posztok és visszajelzések

uzenetek_1.jpg

Mindkét oldal nagyon jó és érdekes. Mivel jelenleg Zuglóban lakom, nem vagyok elfogult, mindkét oldal kommunikációja egyformán tetszett. Szemlátomást Újpest sokkal több posztot tesz közzé (egészen megdöbbentő, hogy tudnak ennyi tartalmat generálni J), de a Hegyvidéket böngészve sincs hiányérzetem. Persze az kétségtelen, hogy az Újpestiek oldala sokkal családiasabb, erre a Kulcsembereknél részletesebben is visszatérek. Remek példa mindkét oldal, mert míg a Hegyvidék egy diszkrét, de informatív kommunikációs stratégiát képvisel, addig Újpest tényleg egy élő hírfolyam, ahol traffipax és rap zenével kapcsolatos információkat is kaphatunk két – három órás szünetekkel. Ugyanakkor igazi web2, mivel segít az eltűnt autó keresésében is. Alaposan dokumentálták az SZTK felújítását is, de miért is ne tették volna, hisz az újpesti SZTK-ban a lájkolók többsége megfordult már legalább egyszer, a lájkok pedig az egekbe szöktek a fotók posztolása után.

legnepszerubb_poszt_1.jpg

Mégis adok 6 pontot a Hegyvidék Facebook stábjának is, mert nagyon ügyesen belecsempészik a Polgármester Úr blogját is a tartalmak közé, sőt, még külön tabot is létrehoztak neki.

b.)    Felhasználói posztok

Az újpestiek nagyon aktívak, csak pörgettem, pörgettem a posztokat és alig egy hetet haladtam. A lelkes rajongók sok esetben az Újpesttel kapcsolatos problémáikról írnak, úgy mint egy zebrafelfestését folytatott aláírásgyűjtés, vagy az éjszaka ellopott Toyota kisbusz. Emellett találunk hirdetéseket is, amelyekből szerencsére nincs annyi, hogy szükség legyen komolyabb moderációra. Nagyon jó látni, hogy ennyien írnak ide, nem is kell ennél jobb bizonyíték, hogy minden kerületnek szüksége lenne egy ilyen rajongói oldalra.

Hegyvidéken nem tudom miért nem találni felhasználói üzeneteket, kikapcsolták, vagy senki nem posztolt, mindenesetre ez is egy információ – hogy nincs. Vagy nem tartják szükségesnek, vagy nem jutott eszükbe, vagy kerülni szeretnék kerülni a konfrontációt a lakókkal, mindenesetre egy ilyen gyönyörűen megcsinált oldalon ez hatalmas öngól. Valószínűleg ez is hozzájárul ahhoz, hogy Újpest rajongói oldalát sokkal családiasabbnak éreztem.

c.)    Kulcsemberek

legaktivabbak_1.jpg

Az Újpest rajongói oldalán nagyon komoly keménymag van. 25 napos időintervallumot vizsgálva is 10 – 30 közötti interakció számot látunk az újpesti rajongóktól. Kérdéseket tesznek fel, illetve folyamatosan hozzászólnak a sok érdekes tartalomhoz. Talán az is segíti az aktivitást, hogy az adminisztrátorok folyamatosan régi képeket töltenek fel, illetve kvízjátékkal szórakoztatják a követőket.

A Hegyvidéken is vannak hozzászólások, de egy ember jellemzően mindössze egyszer szól hozzá egy poszthoz. Ennek az is lehet az oka, hogy kisebb reach érték (ami feltételezhető a felhasználói visszajelzések) miatt nem jelennek meg a posztok a hírfolyamban.

Összefoglalás

Szívesen mondanám, hogy a Hegyvidéknek van mit tanulnia Újpesttől, de ezen a színvonalon ez már nagyon szubjektív. Szakmailag csak azért javasolnám, hogy a hegyvidéki posztok kicsit jussanak közelebb a felhasználók szívéhez (akár nosztalgiázással, akár több interakciót provokáló poszttal), hogy ez által magasabb talking about számot és így jobb reachet tudjanak szerezni, azaz több feliratkozott felhasználóhoz jusson el üzenetük, főleg ilyen ínséges időkben, amikor a Sponsored story elviszi a megjelenések közel felét!

Szólj hozzá!

Címkék: facebook önkormányzat facebook állam facebook közszféra facebook újpest facebook hegyvidék

A bejegyzés trackback címe:

https://rajongocsata.blog.hu/api/trackback/id/tr794892933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása