Rajongó csata

Fodor Zsoltnak hívnak. Hobbim, hogy számokból információkat gyártok, amiket fel tudok használni a munkáim során, de előfordul, hogy csak a magam szórakoztatására vizsgálok jelenségeket. Blogomon a Facebookon jelenlévő folyamatokat próbálom számokká, és információkká alakítani, hogy pontosan értelmezni és követni tudjam az aktuális trendeket, ezzel neked is mindig a legújabb információkat közvetítve. Az oldal mindenkié, úgyhogy ha nekem, vagy egymásnak szeretnétek kérdéseket feltenni, vagy tapasztalatokat megosztani, ne legyetek szégyellősek hozzászólni a posztokhoz! :-) Kövess Twitteren: @zsoltfodorhu

me_236.jpg

Csatlakozz a Facebookon


Kövess a Twitteren: @zsoltfodorhu

Elemezz Te is!

web2spy_banner_rajongocsata2.jpg

RTL Klub vs TV2 közösségi jelenlét - Facebook, Twitter

2013.05.20. 12:02 Fodor Zsolt


Mikor először el akartam végezni ezt az elemzést még tavaly nyár végén, szomorúan konstatáltam, hogy minimális aktivitás észlelhető mind az RTL Klub, mind a TV2 részéről. Azóta komoly paradigmaváltás tapasztalható mind a két cég részéről, a Revolution konferencián személyesen Rákosi Krisztiántól volt szerencsém meghallgatni a TV2 viszonyát a közösségi médiához, különösen a Twitter és a Voice kapcsolatára fókuszálva

Mivel szeretném kicsit tágítani a saját és olvasóim nézőpontját is a közösségi média területén, az oldal mostantól nagyobb arányban foglalkozik egyéb közösség marketing eszközökkel, mint például a Twitter, Instagram, Foursquare, Pinterest, vagy a Vine.

Kezdjük a Facebookkal, de a kellően lelkes olvasó idővel eljut a Twitteres részhez is, türelem. :)

facebook_60.jpg

 Az RTL Klub 2010 junius 29-én, míg a TV2 2012-ben készítette el rajongói oldalát. A TV2 2012 januárjában lelkesen, aktívan posztolt, viszonylag sok visszajelzés is volt, ennek ellenére a Facebook azt mutatja, hogy 2012 januárját követően legközelebb 2013 áprilisáig szünetelt a további aktivitás az oldalon. Az RTL Klub ugyan nem hagyott ekkora hézagokat a posztok között, de itt sem lehetünk elégedettebbek: havonta néhány posztot tettek közzé, azok is sok esetben csak az egyes produkciók oldalának megosztása volt, vagy valamely műsor hozzáadott érték nélküli megosztása, azokat is elvétve, ráadásul időnként minden komolyabb logikát nélkülözve.

facebook-tortenet-tv2-thumb.jpg
facebook-tortenet-rtl-thumb.jpg
Ha érdekel, hogy kezdte pályafutását a két cég rajongói oldala és milyen hibákat vétettek, kattints a kisképekre a nagyobb verzióért!

Szerencsére ez már a múlt, és mint az alábbi táblázatból mindjárt mindenkinek kiderül: mostanra sokkal közösségibb lett mindkét oldal, legalábbis elsőre úgy tűnt. Boldogan indítottam el az egér scroll gombját az RTL Klub rajongói oldalán, azonban szomorúan tapasztaltam, hogy mindenhol csak az rtl-klubra mutató szürke hátterű link jelenik meg a létező legszárazabb módon, olyanok, mint: 

RTL Hírek: Szélvihar, jég és rengeteg kár Szegeden
 
Szélvihar, jég és rengeteg kár Szegeden - RTL Klub
www.rtlklub.hu
Gyökerestől kidőlt fákat, összetört autókat és megtépázott játszótereket hagyott maga után a jégvihar Szegeden.
 A posztokhoz nem tartozik kiskép, és nem tudom ki hogy áll hozzá, de nekem nem hozott átmeneti vigasztalást a rezignált állapotomban, hogy időnként feltűnik olyan hírességek képe, mint VV Béci és Ördögh Nóra és közlik a remek hírt: GYERMEKÜK SZÜLETETT!!! Ördögh Nóra 542 lájkot, VV Béci 166 lájkot hozott gyermekével, de legalább megtolták kicsit a beszél róla értékét, akit meg nem érdekel, az pörgessen gyorsan tovább. Nem lenne rossz tartalom ez sem, ha nem ez lenne a legminőségibb poszt. Az idézett szélviharos posztot például ki lehetett volna így is rakni:
 
Szélvihar, jég és rengeteg kár Szegeden - hozzátok már elért a vihar? Ha készítettél egy jó képet, ne habozz, töltsd fel!
 
Szélvihar, jég és rengeteg kár Szegeden - RTL Klub
www.rtlklub.hu
Gyökerestől kidőlt fákat, összetört autókat és megtépázott játszótereket hagyott maga után a jégvihar Szegeden.

 
Persze ezt 2 másodperc alatt találtam ki, biztos lehetne ennél jobbat is írni, de az biztos, hogy az eredetinél jobb. A TV2 - nél szerencsére jobb a helyzet. Ott alulról felfelé kezdtem a görgetést és az első pár nap elég vészjósló volt - ugyan nincsenek szürke dobozok, sőt többségében szép színes, négyzet alakú képek vannak, ahogy kell, de csak egy copypaste filmleírás a poszt, szóval picit féltem, de április 7-én már találkozhattunk egy teljes szélességű kiemelt képpel, amely a "Vadidegen" című nagy sikerű filmet hivatott reklámozni, majd reggeli köszöntéseket és érdekességeket is találtam az oldalon. Az idők folyamán sikerült felvenniük egy lazább stílust és a műsorok leírását letisztultan, könnyen értelmezhetően írják le a szerkesztők. 
Tehát van egy benyomásom: az RTL szürke és unalmas, a TV2 kreatívabb és színes. De lássuk, mit mondanak a számok:

tablazat_kicsi.png

   
Kezdődjék hát az elemzés a sarokpontok mentén  :

I. Általános adatok

1. Névjegy, profilkép, borító és adatok

Erre ugyan nem adok pontot, de az RTL Klub elég hivatalosra vette ezt a részt, elképzelhetőnek tartom, hogy valamelyik üzleti terv fejlécéből másolták át az RTL Klub legfontosabb adatait. A TV2 valamivel kreatívabb, ír a legjobb műsorokról, pár mezővel többet töltött ki. 

A profilkép és a borító is igényes mindkét esetben, az, hogy az összes műsort érdemesebb támogatni vele, vagy egy kiemeltet, stratégiai kérdés, így nem is minősítem.

2. Rajongók

TV2: 88 580, RTL Klub: 40 933. A számok magukért beszélnek. Persze a rajongószám öngamában nem értékmérő, azért ez az arány már jelent valamit. Sajnos nem tudjuk, hogy milyen ütemben történt a növekedés, mivel egyik oldalon sem találtunk örömködő mérföldköveket, ahova beírták volna: "Igen, már 10 000en vagyunk, köszönjük nektek!"

A rajongók számának változása is a TV2 malmára hajtja a vizet: míg majd 10%-al növelte rajongóinak számát az elmúlt 1 hónapban, addig az RTL alig 1%-al - pedig lenne mit behozni!

Ennek megfelelően a Beszél róla értéke is magasabb a TV2-nél, de tegyük hozzá, hogy ebből valamennyit beszámíthatunk a rajongók számának változásába, hogy ne pontozzunk kétszer ugyanazért.

3. Albumok száma, 

Mindkét oldal esetén találunk albumokat, ami szimpatikus törekvés, mert az egyes műsoroknak elszeparáltan van feltöltve a képei, ami szimpatikus, rendezettség, profizmus hatását kelti.

4. Események

Események sajnos nincsenek, pedig valószínűleg vannak olyan offline események, amiket fel lehetne vinni és gyűjtené a további engagementet. :)

5. Kampányok

Szomorúan konstatáltam azt is, hogy egyik oldal sem készített alkalmazást, hogy közelebb hozza valamelyik műsorhoz a rajongókat - pedig olyan kézenfekvő!

II. Kommunikáció és felhasználói aktivitás

A kommunikáció elég kiegyenlített, mindkét oldal ~7 posztot tesz közzé átlagosan, ami azért több, mint az átlagos, de talán belefér még. Amiben különbség van, hogy a TV2 posztjainak átlagos hossza épp ötszöröse az RTL-ének, ami csak alátámasztja a status quoban felvázoltakat: a TV2 kreatívabban és lelkiismeretesebben igyekszik dolgozni Facebookon. Ami nekem kevésbé szimpatikus, hogy le van tiltva mindkét helyen a felhasználók posztolása. Valószínűleg sokan panaszkodnának, hogy miért írták ki a Berényi Andrást a Barátok köztből, vagy hogy Hajdú Péter miért hív meg olyan embereket a Frizbibe, mint az angol kamulottómilliomos, amiről 10 perc után kiderül, hogy 10 percünket elvesztegették a riporttal.

Ami valószínűleg mindenkinek szembetűnő: a visszajelzések számában mutatkozó nagy arányú különbség. A TV2 több, mint 20 000 lájkot, hozzászólást és megosztást gyűjtött az elmúlt egy hónapban, míg az RTL Klub kevesebb, mint ennek tizedét! Igaz, az RTL-nek eleve fele annyi rajongója van, szóval olyan, mintha csak ötször annyi lenne, ezt tükrözik a hatékonyság mutatók is, melyek az egy rajongóra jutó visszajelzések számát vizsgálják és 0,243 és 0,046 értékeket mutatnak. Ezen lenne mit javítani az RTL-nek és talán nem is kéne sokat tennie, hogy picit csökkentse a különbséget.

Hogy valami jót is mondjak az RTL kommunikációjáról, még ha picit sótlan is, de legalább felhasználja a rajongói oldalt a weboldal támogatására, 168 olyan posztot tett közzé 1 hónap alatt, ami a weboldalra mutat. Ha figyelembe vesszük, hogy kb 210 posztot tett közzé összesen, picit nagy arányú a műsorok promójának aránya, de ez még talán belefér(ne), ha érdekesek (lennének) a kapcsolódó szövegek a posztokban. Picit aggasztó az is, hogy 12 ismétlődő posztot találunk az RTL-nél, de nem akarom túlragozni ezt a témát, hisz megbeszéltük, hogy a kreativitáson lenne mit javítani.

A posztolás gyakoriságából az látszik, hogy leginkább a munkaidő utáni, híradó előtti időszakot használják ki az oldalak, különösen az RTL. Végülis kézenfekvő a stratégia: az a célcsoport, aki már fél7kor oda tud keveredni a tévé elé, aki 6-ig dolgozik, nem olvassa a Facebook promót, de a műsort sem fogja nézni. Már amennyiben a fél7es híradókra fókuszálunk.

twitter_50.jpg

A TV2  hamar kapcsolt. 2009 június 6-án tették közzé az első tweetet. Mára több, mint 86 000 követője van, ami elég komoly számnak mondható, különös tekintettel arra, hogy a magyar cégek egy nagyobb hányada azt sem tudja, mi az a Twitter. A tweetek jók, bár azért 140 karakterben, kép nélkül már nehezebb maradandót alkotni. Közel 3000 pontot tettek közzé az elmúlt 3 évben, folyamatosan aktívak, szerintem erre elég jól ráérzett a TV2.

Az RTL sem akart lemaradni és 2009 Július 22-én elindította saját twitter csatornáját :-) A kommunikáció stílusa és a PR is hasonló a Facebookhoz: szürkeség és a hírek kopija. Valószínűleg egy tartalomkezelő rendszer posztolja az új híreket automatikusan a Facebookra és a Twitterre, ezért nem érzek itt sem komoly különbséget.

Ugyan analizáló szoftverünk jelenleg még nem kezeli a Twittert, kézzel végigpörgettem a tweeteket és sajnos látványos volt a TV2 hatalmas fölénye ezen a területen is. Nem kap annyi kedvelést, vagy retweetet, mint a Pápa , de az RTL Klub szinte semennyit nem kap. Mennek ki a tweetek, komolyabb visszhang nélkül.

Összefoglalás

Még ha igaz is, hogy az  RTL nézettségben megveri a TV2-t, közösségi médiában semmiképp. Nem tudom, hogy a TV2 részéről ez egy tudatos csata ezen az új fronton, vagy csak simán jól csinálják, "hogy jó legyen", de szerintem Magyarországon mindenképp nagy dolog. Lehetne még több a hozzáadott érték, esetleg még közvetlenebb a kommunikáció, de az RTL megveréséhez ez is bőven elég.

FIGYELEM!!! Ha szeretnéd, hogy betegyem oldalad szoftverünkbe és elküldjek egy a fentihez hasonló analitikát az oldaladról, küldd el e-mailben rajongói oldalad címét és azon konkurensed rajongói oldal címét, akit a legjobbnak gondolsz a szakmában. Az ajánlat az első 20 jelentkező erejéig szól! E-mailedet ide várom: web2spy@gmail.com

Ha javaslatod van, hogy milyen oldalakat elemezzek, azt is az előbbi e-mail címre várom!

Ha tetszett a bejegyzés, tetszik az oldal, illetve törekvésünk, hogy minél jobb elemzéseket készítsünk az oldalakról, írd meg észrevételeidet, illetve lájkold oldalam és oszd meg, hogy másokhoz is eljussunk!

Ha kedveled stílusomat, kövesd személyes profilomat Twitteren a @zsoltfodorhu -n!

Köszi, hogy elolvastad a bejegyzést!

2 komment

Címkék: rtl klub tv2 facebook twitter voice x-faktor rtl klub hungary tv2 hungary

A bejegyzés trackback címe:

https://rajongocsata.blog.hu/api/trackback/id/tr245307699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rexter 2013.05.20. 20:31:32

a BK-nak 120ezer rajongója van :)

Hercegh Melinda 2015.11.22. 21:39:26

Mindenkit szepen kerek jovo heten a sztarban sztarba szavazanak Csobot Adelra mert a zsuri egy plusz pontot sem adot neki meg azert is szavazunk Adelra hajra Adel .
süti beállítások módosítása