Általánosságban
Szerettem volna, ha az első posztunk érdekesre sikerül, ami nem egyszerű, mert olyan oldalakat kell találni, ahol sok aktivitás zajlik mind az oldal, mind pedig a rajongók részéről, illetve egy olyan elemzést készíteni, amely első látogató számára is közérthető, és érdekes.
Régóta figyeljük a 2 legnagyobb gyorsétterem Facebook tevékenységét is, és úgy látszik, ők is felfedezték a közösségi média erejét, így ezen a héten a McDonalds és a Burger King közösségi aktivitását vizsgáljuk az elmúlt hónapra.
Kezdésként pár sarokszám és kulcstényező, hogy értelmezhető legyen a további elemzés.
Sajnos nem monitorozzuk az oldalakat a kezdetek óta, de a timeline böngészésével sikerült megtudnunk, hogy mindkét oldalt 2011-ben hozták létre, a McDonaldsét kb. fél évvel hamarabb.
Jelenleg a McDonalds oldalának kb. 3,5x több rajongója van, amit nehéz lenne meghatározni, hogy mihez köthető, mert nagyon sok külső tényező is befolyásolja e szám alakulását, azonban a fent említett fél év is biztos segített abban, hogy ennyire sikerült elhúzniuk (és persze az éttermek számának különbözősége).
Mi az utóbbi 30 napot monitoroztuk és ez alapján szeretnénk egy egyszerűbb elemzést végezni mind a rajongókra, mind az aktivitásokra vonatkozóan.
Mindkét oldalon futott játék a vizsgált időszakban, ami már önmagában azt jelenti, hogy komolyan veszik a közösségi marketingben rejlő lehetőségeket, hiszen sok cég még csak jelen sincs, vagy ha jelen is van, nem végez semmilyen aktivitást. Ehhez képest a McDonalds egy hamburger tervező, a Burger King egy menü összeállító alkalmazást tett közzé, melyek külön dicséretet érdemelnek, mivel kreativitásban messze felülmúlják a manapság Magyarországon futó végtelekig leegyszerűsített Facebook játékokat (tisztelet a kivételnek).
A grafikonon jól látszik, hogy mindkét oldalnál jelentős rajongó növekedés volt tapasztalható a hónap közepéig, ami a fenti táblázat vizsgálata után jól látszik, hogy a kampányok végén áll meg. Mivel mindkét oldalnak rajongója vagyok, nem csak feltételezem, hanem tapasztalatból tudom, hogy Facebook hirdetéseket használtak a két alkalmazás népszerűsítésére, valószínűleg elsősorban ezzel magyarázhatók a nagy kiugrások.
Az is látszik, hogy az utóbbi pár napban a McDonalds megint erősödni látszik a napi 200-as lájkoló növekménnyel, valószínűleg az új, zsűrizős kampányt támogatják meg kicsit.
A beszél róla referencia értékéről korábbi posztunkban már beszéltünk. A McDonalds beszél róla értéke kb. 4x annyi jelenleg, mint a Burger Kingé, ami szintén az előzőekben jelzett új (Aug 1-én indított) kampány okozta rajongó növekedéssel magyarázható. Ennek okán ezt a különbséget nem is érdemes tovább taglalni, mivel ha a Burger King szeretne ezen változtatni, kitesz 5 napig 6 ínycsiklandozó hamburgert, vagy elkölt 30 000 forintot Facebook adsre, és jó eséllyel máris meg tudja előzni a beszél róla értékében a Mekit.
Posztok és aktivitások
a.) Posztok és visszajelzések
Az általános, összefoglaló táblában láthattuk, hogy a McDonalds kb. napi 1 posztot tesz közzé, míg a Burger King átlagosan 1,7 posztot. A visszajelzések számát tekintve itt is a Meki nyer, de hasonló mennyiségű poszt mellett, négyszer több rajongó mellett ez várható, megbocsájtható. Mivel sokszor előfordult már, hogy emiatt nem tudtunk objektíven értékelni oldalakat, kitaláltunk egy mutatót, ami eltűnteti a rajongók számából adódó előnyt: ez a hatékonysági mutató.
A hatékonysági mutató számolásakor össze adjuk az aznap érkezett lájkok, hozzászólások és megosztások számát és elosztjuk az aznap érvényes rajongó számmal, azaz kiszámoljuk az egy rajongóra jutó visszajelzést. Aki a Burger Kingnek drukkol, annak jó hírünk van: hatékonysági mutatók alapján a Burger King kicsit vezet, de legalábbis nagyon szoros a verseny, ami pluszpont. Azonban ezek a hatékonysági mutatók még lehetnének jobbak, ismerünk pár oldalt, ahol 0,05 körüli értékek is előfordulnak.
Talán tanulságos, de nem túl informatív, hogy mindkét oldal kb. 85%-ban képeket posztolt, 8-10%-ban hivatkozást, 3-5%-ban státuszfrissítést. Csak azért nem túl érdekes, mert manapság ez elég sok oldalra elmondható.
b.) Felhasználói posztok
Elég sok a látogatói poszt, ami viszont nem mondható Magyarországon tipikusnak. 10 (értelmes) látogatói poszt van a Burger Kingnél, míg a Mekinél több, mint 30. Ez persze összefügg a kampányokkal (többen itt kérdeznek, vagy tesznek közzé pályázatot), azonban fontos megjegyezni, hogy sokan itt élnek a panaszkodás lehetőségével, ami kifejezetten nyugat-európai jellemző. Amikor egy cég oldalt nyit a Facebookon, erre érdemes odafigyelni, mivel ez a legegyszerűbb és leggyorsabb megoldás, ha panaszkodni szeretnénk nagy publicitás mellett. A Meki ezzel nyilván tisztában van, nagyon szorgosan igyekszik válaszolni, szinte azonnal, és folyamatosan. A Burger King is viszonylag hamar válaszol, de találtam olyat is, ahol más válaszolt helyettük és a Burger King már nem erősítette meg, de ezért nem vonnék le tőlük pontot.
c.) Kulcsemberek
Megvizsgáltuk a kulcsemberek munkásságát, azaz azokét, akik a legtöbbet kommentáltak, illetve posztoltak az oldalakon. Egyik helyen sincs sok kulcsember, de úgy látjuk, hogy míg a Mekinél van 2-3 olyan felhasználó, aki 30-40 kommentet tett közzé a posztokra a Burger Kingnél 8-9 a legtöbb komment egy felhasználótól, azaz ott még kicsit dolgozni kell a hűség kiépítésén (persze vegyük figyelembe a magasabb hatékonysági mutatót, ami legalább ekkora érték.)
Összefoglalás
Mindent összevetve (és figyelembe véve, hogy jelenleg kb. 100 oldalt monitorozok ), egyértelműen állítom, hogy mindkét oldal nagyon „menő” közösségi tevékenységet végez. Folyamatosan posztolnak, kampányokat indítanak, válaszolnak a felhasználói visszajelzésekre, és nem is a legunalmasabb módon, hanem képesek egy kis színt vinni a rajongói oldal életébe. Rajongói oldal tulajdonosok, figyelem: érdemes példát venni ezekről a cégekről, és legalább ilyen munkát végezni, mint ők!
Ha tetszett a bejegyzés, segítsd munkánkat és kérjük oszd meg minél több helyen!