Áttekintés
A Facebook 2011. október 7-én jelentette be az új megjelenésű Elemzések (Insights) oldalt és ezzel egyidőben bevezetett "Beszél róla" (Talking about) mérőszámot is.Nem tudom pontosan, hogy Magyarországon mikor jelent meg először a rajongók száma mellett a beszél róla is, de arra emlékszem, hogy novemberben, mikor már javában tomboltak az "okleveles kvízek", valaki azt kérdezte tőlem: "Most mi lesz, értéktelen lesz a rajongók száma és mindenki a beszél róla értékét fogja figyelni?". A választ nem tudtam, és még most sem tudom egyértelműen, de a poszt végére mégis előállok valamilyen állásfoglalással.
Definíció szerint:
"The number of unique people who have created a story about your Page from [one week]. These stories include liking your Page, posting to your Page's wall, liking, commenting on or sharing one of your Page's Posts, answering a Question you posted, RVSPing to on of your events, mentioning your Page, phototagging your Page, checking in at your Place or recommending your Place." - a Facebook saját definíciója alapján.
Azok kedvéért, akik nem beszélnek angolul, fordítom a teljesség igénye nélkül: "Olyan egyedi felhasználók száma, akik az elmúlt héten valamilyen interakcióba lépett az oldallal. Ezek a tevékenységek az alábbiak lehetnek: egy oldal lájkolása, üzenet küldése az oldalra, poszt lájkolása, hozzászólás, megosztás, válasz egy feltett kérdésre, részvétel egy eseményen, az oldal megemlítése egy bejegyzésben, bejelölés az oldal egy fotóján, bejelentkezés az oldalra (hely esetén)."
Ez tulajdonképpen mindent magába foglal, azt hiszem nem lenne könnyű ellenpéldát találni. Azonban ez a definíció, és általában a köztudomás nem tud egy igen csak fontos részletről, ami merőben megváltoztatja a mutató értelmezését: a beszél róla érték nem más, mint egy mozgóátlag, ráadásul valamennyi időeltolódással. Ez azt jelenti, hogy a "beszél róla" értéke minden időpontban egy egyhetes időintervallumon értelmezett összeg, ami csökkenhet is, nőhet is, de mindenképp előnye, hogy lehet valamennyi trend előrejelző funkciója.
Konkrét példa a szám értelmezésére
Gyorsan hozunk egy példát a pontosabb érthetőségért:
A oldalon minden nap végén megnézzük, hogy hány fent felsorolt aktivitás volt (lájkok, megosztások, stb.), 1 hét alatt az alábbi értékeket kaptuk: Héftő: 300, Kedd: 300, Szerda: 400, Csütörtök: 500, Péntek: 300, Szombat: 200, Vasárnap: 100
Definíció szerint számolva azt kapjuk, hogy hétfőn 0:01 perckor a beszél róla értéke 2100 papírforma szerint, ha feltételezzük, hogy a fenti mintavételnél 1 felhasználónak csak 1 aktivitását vesszük figyelembe, hisz azt mondtuk, egyedi felhasználókat számlálunk - ezt a gyakorlatban nehezebb kibogarászni.
Miért jó a "beszél róla" száma?
Sok esetben megmutathatja, hogy mennyire aktívak az oldal felhasználói, illetve viszonyítási alapot képezhet oldalak összehasonlításánál, elemzésénél.
A Facebook saját grafikonja szerint szoros kapcsolat van a "beszél róla" és a "reach" értékek között, azaz ha magas a "beszél róla", akkor több embert ér el a poszt. Ez józan paraszti ésszel is kikövetkeztethető, hiszen ha sok emberhez ér el a poszt (lájkok, megosztások), akkor már eleve növeli azok számát, akikhez elért az üzenet, de az tény, hogy minél többen látják 1-1 bejegyzésünket, annál több embernél jelenik meg egy új bejegyzésünk később. Azaz mondhatjuk, hogy ha magas a beszél róla szám, akkor lehet arra számítani, hogy a bejegyzések sok embert érnek el, de ez nem törvényszerű, hiszen lehet, hogy egy 6 nappal ezelőtti magas nap "beszél róla" érték miatt van még mindig magas érték, de közben a rajongók már nem követik tevékenységünket.
Miért (vagy mikor) nem hasznos a "beszél róla" érték?
1. probléma: beleszámítja az oldal lájkolását is, ami a rajongók számában is megnyilvánul. Ez azért komoly gond, mert ha egy oldal rajongó száma meredeken nő (pl. külső kampány, vagy fizetett hirdetés hatására), magas beszél róla értéket tapasztalunk, miközben lehet, hogy az oldal nem tett közzé posztot, teljes passzívitás tapasztalható.
2. probléma: nem valósidejű legalább pár órás, de inkább 1-2 napos időbeli eltolódás tapasztalható. Túl lehet élni, de azért jobb lenne, ha kiszámíthatóan lehetne tudni, mikor, mit tartalmaz éppen.
Akkor milyen következtetéseket lehet levonni?
Véleményem szerint mindenképp érdekes megvizsgálni ezt a számot. Ha nagyon kicsi, vagy nagyon nagy, az már hasznos információ lehet, a rajongók számát is együtt vizsgálva vele.
Például:
Kevés rajongó, magas beszél róla értékek: A kevés rajongó nagyon jó minőségű.
Sok rajongó, kevés poszt, kevés visszajelzéssel, mégis magas beszél róla: Az utóbbi 7 napban jött sok rajongó, ettől magas az érték. Megnézem, milyen kampány volt az elmúlt 1 héten.
Sok rajongó, sok poszt, sok visszajelzés, kevés beszél róla: Előfordul, hogy látjuk a szemünkkel, hogy a posztok 5000 lájkot szereznek nap, mint nap, a beszél róla érték mégis 15 -20 000. Ilyenkor valószínűsíthető, hogy erős keménymag van, akik minden bejegyzésnél visszajelzést írnak, vagy megosztják azt.
Lezárás
Lezárásként mondhatjuk, hogy mindenképp hasznos mutató a "beszél róla", azonban csak az egész oldalt és az összes aktivitást megvizsgálva, együtt értékelve