Rajongó csata

Fodor Zsoltnak hívnak. Hobbim, hogy számokból információkat gyártok, amiket fel tudok használni a munkáim során, de előfordul, hogy csak a magam szórakoztatására vizsgálok jelenségeket. Blogomon a Facebookon jelenlévő folyamatokat próbálom számokká, és információkká alakítani, hogy pontosan értelmezni és követni tudjam az aktuális trendeket, ezzel neked is mindig a legújabb információkat közvetítve. Az oldal mindenkié, úgyhogy ha nekem, vagy egymásnak szeretnétek kérdéseket feltenni, vagy tapasztalatokat megosztani, ne legyetek szégyellősek hozzászólni a posztokhoz! :-) Kövess Twitteren: @zsoltfodorhu

me_236.jpg

Csatlakozz a Facebookon


Kövess a Twitteren: @zsoltfodorhu

Elemezz Te is!

web2spy_banner_rajongocsata2.jpg

Rajongó csata a Bankszektorban - Erste vs Budapest Bank

2012.08.14. 21:18 Fodor Zsolt

A múlt hét során egy olyan tevékenységet vettünk górcső alá, ahol a célcsoport és a felépített brand jellegéből fakadóan szinte bármilyen eszközt segítségül lehetett hívni az érdeklődés felkeltésére. Már előző cikkünkben is méltattuk a McDonalds és Burger King marketing osztályát, azonban most, hogy megvizsgáltuk a Budapest Bank és az Erste Bank Facebook tevékenységét, igencsak elállt a lélegzetünk...

"Dalbir" vs "Ön kinél bankol"?

Talán még jó pár olvasó emlékszik "Dalbir" - ra, a Budapest Bank reklámarcára. Habár elemzésünkben a fókuszt az elmúlt egy hónap időtávjára helyeztük, vannak olyan körülmények, amelyeket muszáj megemlíteni, ha másért nem, már csak a hozzáállás és a munka színvonalának bemutatása miatt. Esetünk okán ha az ember bekapcsolta a tévét 2011 Februárjában - Márciusában, nagy eséllyel találkozott egy igencsak meghökkentő figurával, aki azért versenyzett két másik meghökkentő figurával, hogy kapcsolattartó lehessen a Budapest Bank és a lakosság között. Zseniális mind a kezdeményezés (kerüljünk közelebb a potenciális fogyasztókhoz), mind a kivitelezés (egy nem átlagos kapcsolattartó, aki biztos megragad az emberek fejében, plusz a felhasználók bevonása a szavazásba, illetve a későbbi közös munkába, ráadásul a Facebookon - hát lehet ennél még modernebben csinálni? :-)).

20110426-dalbir_1.jpg

Így teremtette meg a Budapest Bank a "Dalbir brandet", amely külön életett kezdett a Dalbir kérdez rajongói oldalon. Itt jegyeznénk meg, hogy ha elolvassuk ezeket a cikkeket, már sajnos támadhat némi hiányérzetünk az eredetiség érzésre vonatkozóan, úgy is mondhatnánk, hogy kissé "sales szaga" van. A posztokat olvasva közel sem ugyanaz az érzés kerít hatalmába, amit a tv reklámok után éreztünk.

De mit csinált eközben az Erste?

Szugerált. Nagyon ügyesen szugerálta az agyunkba, hogy ha valakinek sok pénze van, akkor biztos az Ersténél bankol. Eleinte nem volt véleményünk a kampányról, de amikor nagymamám meglátta az új ruháimat és azt kérdezte, "Te kinél bankolsz???", akkor láttuk csak be, hogy a kampány valószínűleg sikeres volt, de ezzel nem foglalkozunk részletesebben, mivel a Facebookot csak kis mértékben használták fel a terjesztésre, bár meg kell említeni, hogy külön tabot hoztak létre neki, ahova feltöltötték a videókat - valljuk be, 2010 végén ez is nagy dolognak számított! A kampány múlandóságát jelzi, hogy a Google képek találatai között sem sikerült most képet találnunk ezen reklámhoz.

Rajongó csata 2012 - ben - Általánosságban

De mi a helyzet manapság? Lássuk először, mit mutatnak a tények az elmúlt 1 hónap tevékenysége alapján, nézzük meg az egyek aktivitások mérhető statisztikai adatait az alábbi táblázat segítségével:

erste-vs-bb-tablazat.png

A rajongók jelenlegi állása szerint a Budapest Bank vezet, de ha megnézzük a mérföldköveket, jól látszik, hogy az Erste az elmúlt 1 hónapban több, mint megduplázta a rajongóinak számát, míg a Budapest Bank az elmúlt félévben arányaiban nem nőtt jelentős mértékben.

Ha vetünk egy pillantást a tabokra ( - fülekre) a tökéletesség érzete és melegség önti el a szívünket mindkét oldal esetében. Nemcsak a tab képek harmonizálnak a borítóképpel, hanem még az alattuk lévő kis ikonok is. A Budapest Bank nem írt szöveget a tab képekre, az Erste úgy gondolta, megvívja ezt a csatát a hosszú szavakkal - valljuk be, nem minden esetben volt sikeres.

Nagyon pozitív, hogy mindkét banknál találtunk aktív, a felhasználókat "megmozgató" kampányt, ráadásul mind a kettő valamennyire a "Társadalmi felelősségvállalás" jegyében készült - ami nagyon fontos közös vonás, ha megvizsgáljuk több bank tevékenységét.

Budapest Bank: a londoni olimpiára tekerő gyerekek útját helyezte középpontba, képekkel, kommentárokkal követték folyamatosan. A játékban ezzel kapcsolatosan tesznek fel "fura" kérdéseket, mint például "hány defektet kapott a csapat?"

Erste Bank: Arról lehet szavazni, hogy ki nyerjen egy 5 mllió forintos lakás felújítást. Mivel a kampány megjelent a Viasat 3 tévécsatorna  "Álomépítők" című sorozatában is, segíthetett a játék terjedésében is.

Rajongók

Úgy látjuk, hogy a rajongók vizsgálatának szempontjából a legjobb időszakot sikerült kiválasztani. Láthatjuk, hogy működik egyik esetben külső reklám nélkül, és külső reklámmal egy egyébként hasonló jellegű kampány.

chart4.png

A grafikonon jól látszik, hogy az Ersténél nagyon komoly növekmények vannak, ráadásul elég hektikusan, ezért élünk a gyanúperrel, hogy ez vagy Facebook Ads, vagy egyéb külső támogatásra támaszkodik. Nem mondhatjuk, hogy csak emiatt voltak ilyen kiugrások, mert a játékban is vannak vírushatást eredményező elemek, de nagyban segítette az Erste rajongó növekedését.

A Budapest Bank csak saját felhasználóinak tette közzé a játékot, amit jelen állás szerint kb. 2000-en használtak - ez a szám lehetne kicsit több is, de nem rossz.

Posztok és aktivitások

a.)    Posztok és visszajelzések

A közzétett posztok tekintetében inkább a Budapest Banknak adnánk egy picit több pontot és nem csak, azért, mert többet posztol és jobb hatékonyságot ér el, hanem azért is, mert elég komolyan veszi a "kommunikáció" és "interakció" fogalmakat, ami azt jelenti, hogy minden linket kommentál, beszélgetést kezdeményez a rajongókkal, míg az Erste sokszor csak megoszt egy linket kommentár nélkül. Nem mindig, de sokszor előfordul - így nem is érkezik rájuk sok interakció. Persze lehet, hogy csak szerencsésebb volt a BB témaválasztása a bicikliző fiatalok követésével (sokkal jobban dokumentálható, ráadásul gyerekekről van szó, mindig hálás téma), azonban az tény, hogy a timelinet böngészve az Ersténél csak arra látunk utalást, hogy elindult és lezárult a játék, ehhez képest a BB-nél folyamatosan követve van az a cél, amiért a kampány elindult - szimpatikus.

b.) Felhasználói posztok

Mikor megvizsgáltuk a statisztikát, azt láttuk, hogy nincsenek felhasználói posztok - először azt hittük, nem működik megfelelően a program. Aztán megnéztük, és bizony egyik oldalon sem lehet posztolni - a Budapest Banknál legalább ajánlást lehet írni, Ersténél azt sem. Egy másodpercig nem értettük, aztán rájöttünk arra, ami triviális, és azoknál a bankoknál jól megfigyelhető, akik engedélyezik: ha engedélyezve van, a bankok itt megkapnak hideget meleget. Nem működik az ATM, magas a kamat, rossz a netbank. Tulajdonképpen ha be lenne kapcsolva a posztolás, fordítva is elsülhetne az egész: mivel azok jóval kevesebbet írnak, akik elégedettek, mint akik nem, egy szégyenfalként funkcionálna ez a box a timeline tetején. Érdekes jelenség.

c.) Kulcsemberek

Megvizsgáltuk, hogy vannak-e kulcsemberek, van-e lojalitás. Olyan hűség, mint mondjuk Rubint Rékánál, nincsen, viszont sokan visszatértek többször is, hogy megnézzék, hogy állnak a bringások. Az Ersténél elsősorban a játékkal kapcsolatosan írtak többen, illetve a posztok tanúsága szerint nem mindenkinek működött jól a szavazás, és ezt kommentekben jelezték (hisz a poszt le van tiltva). Ezek miatt a kommentek miatt, amik adott esetben el tudják árasztani az oldalt, meglátásunk szerint érdemesebb volna egy ügyfélszolgálati alkalmazást létrehozni, hogy ott tehessenek panaszt, illetve kérdéseket.

Összefoglalás

Mindent összevetve ismét egy izgalmas feladat volt számunkra az újabb elemzés, köszönhetően talán annak, hogy szélesebb körben is ismert, ugyanakkor komoly szakmai profillal is rendelkező, érdekes oldalakat ismerhettünk meg. Az Erste Bank megjelenése példaértékű, nem csak a bankszektorban, hanem országos szinten is! A kampány kicsit kevésbé volt kreatív, mint a BB esetében, de látszik, hogy nagyon lelkiismeretesen végzi a dolgát a marketinges csapat.

Amellett, hogy a Budapest Bank megjelenésben is ott van, nagyon jó szakamberek végzik a kampány- és rajongói oldal menedzsmentet is, kreatív, érdekes, kommunikálnak a rajongókkal, nincs hát mit tenni - gratulálunk!

Ha tetszett a bejegyzés, segítsd munkánkat és kérjük oszd meg minél több helyen!

3 komment

Címkék: facebook erste bank budapest bank rajongói oldal aktivitás facebook statisztika

A bejegyzés trackback címe:

https://rajongocsata.blog.hu/api/trackback/id/tr404711930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

$Norbert$ · http://www.marketing112.hu 2012.08.15. 23:59:26

Korrekt cikk. Ritkán látni ilyet. Alapos, szakmai - tetszik!

Plain Jane 2012.10.04. 22:21:28

És mi a véleményed, a turbános fickó mitől működött? Nekem egy irritáló figura volt (mit keres nálunk egy turbános fazon, a _Budapest_ Banknál), és bugyuta volt a reklám is. (Mint ahogy a buta Emese is, aki konfettit szór a belépő ügyfélre.) Na jó, mondjuk én csak akkor váltok bankot, ha olcsóbb, és hitelkártyám sincs :)
Üdv, Plain Jane
gazdag-akarok-lenni.blog.hu
süti beállítások módosítása