Rajongó csata

Fodor Zsoltnak hívnak. Hobbim, hogy számokból információkat gyártok, amiket fel tudok használni a munkáim során, de előfordul, hogy csak a magam szórakoztatására vizsgálok jelenségeket. Blogomon a Facebookon jelenlévő folyamatokat próbálom számokká, és információkká alakítani, hogy pontosan értelmezni és követni tudjam az aktuális trendeket, ezzel neked is mindig a legújabb információkat közvetítve. Az oldal mindenkié, úgyhogy ha nekem, vagy egymásnak szeretnétek kérdéseket feltenni, vagy tapasztalatokat megosztani, ne legyetek szégyellősek hozzászólni a posztokhoz! :-) Kövess Twitteren: @zsoltfodorhu

me_236.jpg

Csatlakozz a Facebookon


Kövess a Twitteren: @zsoltfodorhu

Elemezz Te is!

web2spy_banner_rajongocsata2.jpg

Marketing Amerikában – egy marketinges szemével

2012.09.17. 23:38 Fodor Zsolt

DDA-usa-design2_01_1.jpg Sokszor látunk amerikai marketing stratégiákat, tanítják őket az egyetemeken, azonban most, hogy 3 hetet kint töltöttem az Egyesült Államokban, már látom, hogy ezt nem lehet sem lemásolni, sem pedig megtanulni, ugyanis ez egy életforma. Félig tudatos, félig ösztönös, de külsősként semmi esetre sem érezhető igazán belülről.

Mivel diplomámat pénzügy és számvitel szakon szereztem, így csak néhány tárgy erejéig tanultam a marketinget, ám mivel 3 éve vagyok egy online marketingszolgáltatásokat nyújtó cég ügyvezetője, „marketinggel foglalkozó embernek” tartom magam, ami csak azért fontos, mert egész más szemmel néztem a kinti létet.

Napok óta a fejemben van a téma, és sokat gondolkoztam, hogy próbáljam meg kronológiai sorrendben bemutatni az eseményeket, vagy pontokba szedjem. Mivel az utóbbit könnyebb rendszerezni, és értelmezni is, megpróbálok csoportokat alkotni, kicsit általánosabban megfogalmazni azt, amit kint tapasztaltam.

1. A mágikus mosoly

A Jóbarátok című sorozat egyik részében Chandler szeretné lemondani a kondi bérletét (és havonta megújítják), mert soha nem megy le edzeni, azonban a gyönyörű és mosolygós értékesítő hölgy mindig lebeszéli róla. Egy nap barátja, Ross elhatározza, segít neki, és együtt elmennek lemondani a szolgáltatást. A következő vágásnál láthatjuk, ahogy Ross is aláírta a papírokat, ő sem tudott ellenállni a mosolynak.

A történet lényegét eddig is értettem, de azt gondoltam magamban: nyilván kicsit túloznak, ilyen azért nincs, ha nem akarom megvenni, akkor nem fogom. Most, hogy kint voltam, egész másképp látom ezt a kérdést. Minden ember, de különösen az értékesítők megállás nélkül mosolyognak. Lehet, hogy nem mindig őszinte, de nekem nem tűnik úgy, hogy nagy áldozatot hoznának. Remek érzés belépni úgy egy boltba, hogy hatalmas mosollyal köszöntenek, megkérdezik, hogy vagy, és biztosítanak róla, hogy ha szükséges, szívesen segítenek. Nem egyszer kértem ki ezeknek az embereknek a véleményét, és persze, nem gondolom, hogy ne a profit járt volna az eszükben, de sokkal könnyebben adtam az ő véleményükre (és vásároltam), mint egy olyan eladónak, aki már az elejétől kezdve látványos ellenszenvvel viseltet felém.

Én Európából jöttem, kétkedek, és túl óvatos vagyok, de egy olyan ember, aki ebben a miliőben nőtt fel, véleményem szerint jobban befolyásolható, így valószínűleg az USA-ban ez nem előny, hanem alapvető elvárás.

2. Upsell – „Tudok neked jobbat”

Első nap Los Angelesbe érkeztem. Elsétáltam társaimmal az autókölcsönzőig, ahol minden remekül indult, már vártak minket. 2 autót béreltünk ki még Magyarországról, 9 személy részére. Az autókat ki is fizettük még itthonról, bankkártyával, nehogy ebből gond lehessen. Nyitásra érkeztünk, hogy el tudjunk indulni, 850 km állt előttünk. Nem is volt sor, egyből sorra kerültünk 9:00-kor ott álltunk a pultnál – mindannyiunk érezte a siker ízét.

A foglalásnál „Buick felsőkategória vagy hasonló” autót választottunk ki, így nem ért meglepetésként, hogy nem állnak sorba a Buickok az udvaron. (Ha az olvasó nem ismerné az említett autót, Európai autónak megfeleltetve egy Volkswagen Passat méretű autót béreltünk). Reménykedtünk benne, hogy összejön, mert Európában nem nagyon van ilyen autó, de azért voltak még ott szép V6 – 400 Lóerős kocsik, így túltettük magunkat ezen. A pultnál megszólítottak minket a fent leírt 100-as mosollyal, már éreztem is, hogy VIP ügyfél vagyok. A kolléga hosszas szemöldökráncolás után ránk nézett, és így szólt: „Buick épp nincsen. Maguk 9-en vannak? Nem hiszem, hogy elférnének ezekben az autókban. Szerencsére épp van egy 14 személyes autónk. Sokkal kényelmesebb, lehet beszélgetni útközben, meg lehet osztani a vezetést is.”. Mindannyian céget vezetünk, tehát nem lehet minket első szóra eltántorítani az elképzeléseinktől, de hát 14 személyes, tényleg, jobban lehet váltani is egymást, és hát ő csak jobban ért hozzá, mint mi, nem igaz? Nos, legalább fél órát eltöltöttünk azzal, hogy megvizsgáljuk ezt az autót, átgondoljuk az érveket pro/kontra, míg végül nemet mondtunk a helyzet rugalmatlansága miatt (2 csoportra szakadás, parkolás).

Azt hittük, sínen vagyunk, pedig még távolról sem! Mikor visszamentünk, megmutatták nekünk a rendelkezésre álló autókat. Trükkösen egy Lincoln Premium Selection is a sorban állt, mintha az is választható lenne, később kiderült, közel a duplája. Kinéztük a 2 autót, amit el szerettünk volna vinni, de az amerikai értékesítő felvetette, hogy az 5 személyes autóhoz kicsit lesz a felső kategória, ő mindenképp SUV –ot ajánlana („városi terepjáró”), ami elég jó húzás, mivel ki az a férfi, aki ne szeretne egy magas, dögös terepjáróban ülni pár napig? Ennek az ára hozzávetőleg az eredeti ár háromszorosa lett volna, úgyhogy végül 2 óra válogatás után elvittük azt a két kocsit, amit 9:00 – kor is kinéztünk.

Mi nagyon racionális vásárlók vagyunk, úgyhogy elbukott rajtunk a rendszer, de sajnos a következő autóbérlés alkalmával már mi is áldozatok lettünk: annyi ideig húzták az időt, és bizonygatták, hogy nekünk nagyon rossz lesz, ha a kiválasztott kocsikkal megyünk tovább, míg nem 40 percnyi alkudozás után feladtuk, és kifizettük a 80ezer forintos felárat. Agresszív, manipulál, de szerintem nagyon nagy hatékonysággal működik, különben nem csinálnák mindenhol!

Ezek után már talán felesleges hozzátennem, hogy kb. 5 extra szolgáltatást próbáltak a végén eladni nekünk, amiből a biztosításra mindannyiszor kifizettünk még további 10 000 Ft-ot.

Ha valaki szeretné azonnal megismerni az érzést, próbáljon vásárolni egy domaint a www.godaddy.com -on. Egyszer valaki megszámolta, és a kosár megrendelése és a fizetés között több, mint 40 terméket próbálnak meg eladni nekünk. :-)

godaddyupsell.jpg

3. 1 dollár a sör, 5 dollár a sörnyitó

Mivel már utaztam fapados légitársasággal, nem ért meglepetésként, hogy az eredeti szolgáltatás árát akár 500%-al is meg lehet növelni, ha az ember minden opciót beikszel, amik más cégnél egyébként alapértelmezés szerint is járnak. Azonban Amerikában ez sokkal diszkrétebb és intelligensebb. Ahogy a munkavállaló is jobban tűri, ha nem adunk fizetés emelést neki, mintha levonnánk a fizetéséből, úgy az amerikai fogyasztó is jobban szereti azt érezni, hogy neki már alapból jó, csak van akinek még jobb. Ezen analógia mentén találhatták ki az Universal Studio menedzserei a „Ground parking” mellett a „Premium parking” és a „Ticket” mellé a „Front of line Pass” lehetőségeket. Elsővel a bejárathoz jóval közelebb parkolhatunk, utóbbival nem kell sorban állni a látványosságoknál. A belépő hivatalosan $80 / nap áron van meghirdetve, a honlapon látványosan nem látok sehol információt a parkolásra vonatkozóan – megkockáztatom, ingyen van. A „Front of line Pass” akkor nyer értelmet, mikor már a motozásnál kilométeres sor van (talán nem véletlenül), így már itt felhívják rá a figyelmet, hogy mi lehet bent, ha már kint ekkora a tömeg, és persze most fizessek ki $80-at úgy, hogy be se tudok mindenre menni? Hát rádobok még $49-et, hogy tuti jó helyem legyen, jobban megéri – naná! Így tehát az eredetileg $80-as program megáll kb $160-on, hiszen ha egyszer elmegyek oda, nem fogok kilométereket sétálni - megvettem a prémium parkolást is. Micsoda trükk: fizettem és még különlegesnek is érzem magam!

A másik példa kicsit más, de ugyanabból az alapgondolatból táplálkozik. Meglepő módon minden hotelben volt saját kávéfőző, függetlenül a szoba árszínvonalától. Először azt hittem, amerikai barátaink ennyire figyelmesek, azonban az első kávé főzés alkalmával rájöttem, hogy csak azért van ott, hogy felkeltsék az érdeklődésemet a kávé iránt, de miután kipróbálom, rohanjak le a szálloda saját kávézójába, mert ott csak jobb lehet a kávé, mint a forróvizes minikávéfőzőé.

Hasonló jelenség a látens igény felkeltésére a jéckocka automata, ami minden emeleten megtalálható. Ha jégkocka és mini hűtő is van a szobákban, kézenfekvő, hogy este ne a bárba menjünk inni, hanem igyunk egy pohárkával a szobában. Igaz ez mindaddig, amíg nem konstatáljuk, hogy csak papírpoharak vannak a szobában, abból is 2 db, illetve kis szerencsétlenséggel el is fogy az ital, amit vettünk, ilyenkor viszont már egész másképp állunk a kérdéshez, mivel a gondolatot/igényt felébresztették, és már megyünk is le egy italra a bárba. Nem állítom, hogy ez a stratégia annyira bombabiztos, mint a kávé, vagy a front line, de ha már párszor bejön, az is extra profit, ismerve az italok önköltségét.

4. "It's okay" - Bármi megoldható

Hasonló a mosolyhoz, de még annál is több. Nem csak mosolyognak rád, de látványosan sürögnek – forognak körülötted, és akármit kérsz, próbálkoznak megoldani. Ilyen szerencsére nálunk is előfordul, de sajnos igen csak ritka. Azzal, hogy bármit megpróbálnak megtenni, én is azt érzem, illenék kompromisszumot kötnöm, és vásárolni valamit, „ha már ennyit dolgozott értem”. A jelenség nálunk is ismert, csak kint általános.

5. Donate, Tips - Nem kérjük, de elvárjuk

Ezt a trükköt már láttam az interneten, általában kis cégek által készített szoftvereket lehet támogatni. Azért az „Adakozást” használják, mert a fizetős programokat úgyis feltörik előbb – utóbb, így legalább egy kis lelkiismeret furdallást okoznak nekünk, és az egyébként 0 Ft kifizetése helyett támogatjuk őket pár dollárral. Akinek ez elvi kérdés, úgyis többet ad, de aki nem adna egyébként, attól is érkezik sokszor egy kis pénz. Magyarországon „Fankdeli Feritől” láthattunk hasonlót, aki dalában és borítóján is szerepelteti a „Ha másolsz, nem tisztelsz, ha nem tisztelsz, miért hallgatsz engem?” mondatot. És képzeljétek, egyik nagy torrent oldalon sincsenek fent a dalai! Létezik, hogy még nálunk is működik?

Azért az USA - ban ezt is magasabb szinten űzik. Kézzel készített befőttesüvegek figyelnek mindenhol „TIPS” felirattal, ami a borravalót jelenti. De tényleg mindenhol: a taxisnál, a hajós kapitánynál, a busz elejében, a fodrásznál, a bármixernél, vagy a bűvésznél. Elsőre pofátlanságnak tűnhet, de azért ragadjunk le egy pillanatra a problémánál: miért is kérik ezt? Azért, mert ők is adnak érte cserébe valamit. Nem csak a Metró újságot osztják el újra a lépcső kijáratnál, hanem valóban értéket teremtenek a számunkra. A Taxis jó éttermet, látványosságot javasol, a hajós kapitány kormányzás közben mesél a helyről, és 3 percenként felajánlja, hogy fotót készít rólad, a buszos mindent elmond a településről, a környékről, a szokásokról, történelemről, miközben folyamatosan „Folks”-nak hív minket, ezzel megteremtve a családias légkört. Igen, úgy látszik, szeretnének pénzt kapni és tesznek is érte!

Ennek 2 extrémebb változata az alábbi 2 eset, ami történt velünk:

Az első Los Angelesben történt. Mivel Las Vegasban 3 méterenként szembejön egy mesefigura, akivel lehet fotózkodni ingyenesen (a Las Vegas PR része), nem gondoltam, hogy Los Angelesben ez nem így működik, és gyanútlanul odaléptem Darth Vaderhez és egy rohamosztagoshoz közös fotó céljából. (Esetemben szerencsére nem jöttek ki a TEK bátor vitéz katonái, hogy a kommandósokkal karöltve leteperjenek ;)) Szóval visszakanyarodva kitörő örömmel fogadtak, és folyamatosan változtatták pozícióikat, miközben instrukciókkal láttak el, melyik fegyvert fogjam, hogyan, és hogy pózoljak hozzá közben. Nagyon jól is jött, mert egyébként fogalmam sem lett volna róla, hogyan álljak be egy ilyen képen. A fotók végén odasúgta D.V. a fülembe, hogy „a látogatók ma átlagosan 10 – 15 dollárt fizettek neki, de volt olyan is, aki 20 – ast adott.” Nem estem kétségbe, de azért 20 dollár – kb. 4 500 Ft egy kicsit sok, lehet, hogy ha ezt tudom, nem megyek oda. Az élet megoldotta ezt a kérdést, mivel már csak egy 5 dollárosom volt a kis pénzek közül, hetykén odaadtam neki, gondoltam azért ez is pénz, legalábbis nálunk. Válasza a legnagyobb megdöbbenésemre ez volt: „Gondolj a kollégámra is!”. OMG, hát ez nem kettőjüknek szólt, gondolta? Hát nem, de jó a marketingje, az biztos.

A másik változat kevésbé agresszív, de sokat lehet belőle tanulni: egy étteremben, mikor a számlát megkaptuk, az alján iszonyatos számhalmazt találtunk a következő szöveggel: „az alábbi javasolt borravalók mellett az alábbi végösszeget fizet: 15% $x, 20%: $y, 25$: $z. Zseniális. Ki is számolják, nehogy elszámoljuk, és túl soknak tartsuk. És arról persze ne is beszéljünk, hogy erősen azt szugerálják, hogy itt illik legalább 15% borravalót adni. Ha nem mutatkozik be nekünk a bejáratnál „Chris”, aki a személyes pincérünk volt az estére, folyamatosan töltötte újra a poharainkat és a legapróbb kéréseinket is teljesítette, talán lázadnánk is, de hát hiába, ez a srác megérdemli.

blokk-1-kicsi.png

6. Csatlakozz rá más termékére

Ha már kint jártam, vásároltam pár ruhát, mert lényegesen szélesebb a választék, mint nálunk, ráadásul az áruk is kedvezőbb. A mosolyt és a körül ugrálást felesleges is mondanom, annyira egyértelmű. Azonban egy jó kis trükköt még külön ki kell emelnem: kinéztem magamnak egy mellényt, ám mivel a tengerpartól jöttem, történetesen nem volt rajtam sem az ingem, sem az elegáns nadrágom. Ezzel persze nem is volt gond, a hölgy máris hozott nekem egy inget, és egy nadrágot is a próbához. Felvettem és nagyon megörültem, mert nagyon jól állt mind a nadrág, mind az ing. Egyből nézem az árát, kb. harmada azoknak a nadrágokénak, amiket addig próbáltam. Kérdezem a hölgyet, hogy mégis milyen márka ez, nem ismerős, de elismerem, valóban nagyon jól áll, érdekel. „Ez a bolt saját márkája. Olyasmi, mint amit próbálsz.” Hát persze. Egyébként nem volt olyan minőségű, de annyira rossz sem, hogy ne venném meg most akciósan 30 dollárért.  Ugye milyen ügyes a saját termékünket is rásózni a vásárlóra, ha már amúgy is megnyílt a pénztárcája? Vajon melyiken keresnek többet?

Összefoglalás

Összefoglalásként azt mondanám, hogy nagyon sokat kell még tanulnunk a tenger túlsó partján élő és dolgozó emberektől, mert amíg nem jön belülről az alázat, az odaadóság és a profizmus, addig az értékesítések legalább felét elveszítjük azzal, hogy nem nyerjük meg magunknak a vásárlót kedvességünkkel, vagy a látens igény felébresztésével.

Ps.: Rajongó csata

Ha valaki már aggódni kezdene, hogy nem készítünk több oldal összehasonlítást, nyugodjon meg! Még a héten új összehasonlító munkával jövünk!

Ha tetszett a cikk, kérlek segítsd munkánkat azzal, hogy megosztod! Köszönjük!

 

17 komment

Címkék: marketing marketing tippek amerikai marketing marketing az usában

A bejegyzés trackback címe:

https://rajongocsata.blog.hu/api/trackback/id/tr754779596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

annmbp 2012.09.18. 02:17:26

Vásároltam egy gitárt new york ban. Nem egy nagy szám hangszer, sőt majdnem a legolcsóbb volt az üzletben.
Kb 10 eladó volt az üzletben, ebből legalább 5 biztosított arról, hogy életem legjobb döntését hoztam meg azzal, hogy ezt a gitárt vettem meg.
Kifelé menet még egy ilyen őrféle ellenőrző fickó elkérte a gitárt, hogy utoljára még hadd fogja a kezébe, mert bárcsak egyszer egy ilyen gitárja lehetne és ha nem bánnám, akkor ő most ezt nagyon szépen szarvasbőrrel felfényesítené nekem.
Zseniálisak, imádom amerikát.

Fodor Zsolt · http://rajongocsata.hu 2012.09.18. 11:47:25

@annmbp: igen, nagyon élethűen adtad elő - újra átéreztem, nagyon jó, köszi :))

Liszi Laci 2012.09.19. 06:53:18

Köszi a remek cikket. Nagyon tanulságos volt.

Persze nem csak Amerikában láttam hasonlóan egyszerű, de működőképes dolgokat. Nyugat-Európában is dübörög a kreativitás.

A marketingkommunikáció legfontosabb szabálya az, hogy kommunikálj, amennyit csak tudsz. Természetesen nem árt, ha tudsz valamit a kommunikálás szabályairól, és intelligensen alkalmazod azokat.

Mint régi „marketing motoros” azt tanultam, hogy az őszinte segítségnyújtási szándék, és az okos kommunikálás verhetetlen páros az élet minden területén.

Egyébként nem véletlenül használtam többször is a kommunikálás szót, és nem a kommunikáció szót, mert ezeknek a szavaknak nagyon eltérő jelentésük van.

A hazai tapasztalatom az, hogy e két szó jelentésbeli különbségéről még a marketinges szakemberek többségének sincs fogalma. Így aztán, hogyan tudnák világossá tenni a „köznép” számára a kommunikáció fontosságát

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2012.09.19. 07:15:45

Jó post, de nem gondoltam volna, hogy van olyan ember a galaxisunkban, aki nem tudja leírni Darth Vader nevét, és még a google sem a barátja.

Fodor Zsolt · http://rajongocsata.hu 2012.09.19. 12:58:00

@Liszi Laci: Sajnos nálunk még csak sejtik, hogy kéne csinálni, kint a vérükben van, ahogy mondod! :)

pums12 2012.09.19. 21:27:13

Fantasztikus a cikk és én éppen egy amerikai vonalat kertesek egy magyar MLM-es cég képviseletében.Az elmúlt vasárnap tapasztaltam ezeket az érzéseket az USA-ból érkezett embereken.Mosolyogtak,lelkesek voltak és elmondták hogy az amerikai embereknek nagyon fontos az egészség és tesznek is ennek érdekében.Ha ismersz olyan személyeket akik az USA-ban élnek magyarként és keresnek marketinges vállalkozást légy szíves írjál.

Fodor Zsolt · http://rajongocsata.hu 2012.09.20. 17:48:59

@pums12: Köszi a dícséretet! Sajnos nincsenek kint ismerőseim, lehet, úgy olcsóbban kijött volna a nyaralás:)

Madár Attila 2012.10.03. 09:11:44

Nagyon jó cikk, imádom. Köszönöm a nosztalgikus érzéseket. Ami igazán tetszett az az osszefoglaloban az alázat szó!

Roan 2012.10.03. 12:28:48

Igen, van még mit tanulnunk. A cégünk próbált hasonló ötleteket adni vendéglátósoknak, hogyan növeljék a forgalmukat (hiszen azzal a mi forgalmunk is nő), de nem volt túl sikeres. Kb. 5-10% volt, aki valóban vállalkozói szemmel nézte a dolgot, és tudott belőle profitálni, a többség reakciója inkább az volt, hogy "már x éve ezt csinálom, én jobban tudom!" Egyszóval: a hozzáálláson valóban van még mit javítani.

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.10.03. 17:04:58

Jó kis cikk, hadd fűzzek hozzá pár dolgot.
Először is, elnézést, de én mint műszaki és designer, bizonyos ellenszenvvel viseltetek a marketing iránt, részben mert számtalanszor láttam, hogy "butított le" valami egy műszakilag kiváló dolgot a marketing kívánalom, részben mert szerintem aránytalan a fejlesztők és a marketingesek jövedelmi különbsége az utóbbiak javára, de ez végül is más történet, csak azért mondom, hogy utaljak rá, én eleve erős kritikával szemlélek minden ilyen felém irányuló próbálkozást.
Majdnem két éve élek és dolgozok Amerikában és valóban a leírt dolgok naponta tapasztalhatók, és is azonnal éreztem, hogy itt tradíciója van az eladás és az ügyfélkapcsolat művészetének és szervesen beépült a mindennapjaikba.
Viszont találkoztam a hátulütőivel és a határaival is.
Eleve a mosoly jó dolog, de gyakran mű. Kicsit több figyelemmel, hosszabb időn át nézve őket, látni, amikor eltűnik - és persze nem is mindenhol van meg. Érdekes, hogy miért, a helyi Radio Schack elektronikai boltban többször járva, bár mindig más eladók voltak, kimondottan t nyeglén, figyelmetlenül és nem túl segítőkészen viselkedtek, ami azért fura, mert szinte minden más boltban, barkácsáruházban, nagy elektronikai, bútor vagy lakásfelszerelés boltban, ha összefutsz egy eladóval, előre köszön és megkérdi, segíthet-e valamiben.
A nagy jóindulat egyébként addig tartott legtöbb helyen, míg ki nem derült, hogy nem USA állampolgár vagyok, mert az útlevelemmel igazoltam magam, például mobiltelefon előfizetés vásárlásakor, vagy egy köhögésre felírt gyógyszer megvételekor a gyógyszertárban (nem is adták ki). Olyankor mintha lehűlne a levegő és már koránt sem olyan segítőkészek, hanem csak a feltétlenül kötelező dolgokat teszik meg.

Az árukapcsolásokat nagyon ügyesen oldják meg, cégek egymás közt is szorosan együttműködnek és ezzel persze mindketten általában jól járnak.

Ami szintén nagyon fejlett: a kedvezménykártyák és pontgyűjtők. A kártyát nem kell mindig magaddal hordanod, mert van egy kis "függeléke", amit csak simán le lehet róla választani és felfűzni a kulcstartódra, azon is rajta van az azonosító vonalkódod, így nem lesz teletömve kártyákkal a pénztárcád. A kártyákat persze regisztrálni kell, ezzel megnyílik az út előttük, hogy jobbnál jobb ajánlatokkal bombázzanak emailben, gyakran ún. "személyes" kedvezménykupont küldve. Ezek néha valóban csábítóak - pl. 50% kedvezmény a vásárlásod egy termékére, vagy 100 dollár feletti vásárlás esetén 20 dollár kedvezmény, és így tovább, rengeteg trükkös variácója van, a tálalás a lényeg, amivel elhitetik, hogy tényleg nagyot "szakítasz" vele, és ha már ott vagy, persze többnyire mást is veszel.

Amit leginkább megkedveltem, az az "aftersales" dolog. Például olajcserén voltam az autóval, rögtön kaptam egy 10 dolláros kupont a következő alkalomra. Nemrég küldtek egy kis "képeslapot", rendesen, postán, rajta az autóm típusa és a következő esedékes olajcsere a megtett mérföldek alapján, és persze kedvezménykupon.

A másik alapvetően nagyon kellemes dolog (aminek persze szintén van egy kis sötét oldala, erről később) a megvásárolt termékek visszavitele. A legnagyszerűbb benne az, hogy itt láthatóan valóban az ügyfél a lényeg és nem úgy kezelik mint egy potenciális csalót, hanem elhiszik, amit mond. Ha egy terméke nem jól működik, vagy egyszerűen csak nem felel meg a várakozásomnak, 2 hét - 2 hónap határidőn belül (cégtől függ) visszavihető, akkor is, ha használtam, és teljes visszatérítést kapok, kérdezősködés és bizonyítási kényszer nélkül, azonnal, lehúzzák a kártyámat és visszautalják a pénzt. Nem kupon, nem levásárlás, nem 30 napon belüli visszautalás.
Mi ennek a hátránya? Hát az, hogy felelőtlenné teszi a vásárlót és a legalapvetőbb kis javításokat se képesek elvégezni. Megvesz valamit, aztán rájön, hogy hülyeség volt, csak pillanatnyi "megkívánás", hát visszaviszi. Elnézett valamit, figyelmetlen volt, nem a megfelelő típust választotta - visszaviszi. Nem megfelelően használta, elromlott - visszaviszi. Gyakorlatilag nem képesek elég átgondoltan és körültekintéssel vásárolni, ha mindent ilyen könnyű visszacsinálni.
A király ebben persze az Amazon, ott automatikusan intézhető a visszavitel a weboldalon keresztül, még a UPS szállítólevelet is legenerálja, csak rá kell ragasztanom a dobozra és beadnom a legközelebbi UPS kirendeltségre, ingyenes.

Az online marketing trükkök is nagyon fejlettek, persze ez már pár esetben kicsit aggályos a privacy-hez való hozzáállásuk miatt: az Amazon pontosan tudja, milyen termékeket nézegetek, elég, ha egy adott időszakban bizonyos termékcsoportból többet megnézek, nemsokára jön az email, milyen kedvezményeket ajánlanak ehhez kapcsolódóan.
Nagyon nagy gondot fordítanak arra, hogy folyamatosan kommunikáljanak a vevővel és fenntartsák az érdeklődését.

Rengeteg a nyereményakció, minden héten 2-3 ilyenbe benevezek (nem nyertem persze még semmit), de néha valóban felkelti az érdeklődésem bizonyos cégek, termékek iránt.

Szintén elég szokatlan a viszonyulások az ünnepekhez. A nagy nemzeti ünnepek közül talán csak a Thanksgiving a kivétel, egyébként nemhogy nyitva vannak a boltok a Memorial day, President's day, Columbus day, Labour day alatt, ezek mind-mind óriási meghirdetett kedvezményekkel csábítják a vásárlókat, mintha nálunk mondjuk a március 15. bevásárlónap lenne.

Pár szót a borravalóról: a kisebb boltokban, utcai kioszkokban kirakott poharakra többnyire "tuition support" van ráírva, vagy csak egyszerűen "tuition", azaz tandíj támogatás, vélhetően arra utalva, hogy diák dolgozik ott és így próbálja előteremteni a borsos tandíj egy részét. Hogy igaz-e, nem tudni, mondjuk az eladók néhol tényleg diákszerű fiatalok voltak.

Egyszer a helyi barkácsáruházból segítettem egy gigantikus kerti grillt hazavinni egy idősebb párnak, mert az ő kisebb Saabjukba nem fért bele, nekem is Saabom van, de kombi, és mi Saabosok elég márkahű és összetartó társaság vagyunk, egyszerűen látva a szerencsétlenkedésüket, felajánlottam, hogy rakják be az én kombimba és mutassák az utat. El is vittem, segítettem bevinni a kertbe is, végül az öreg rámtukmált egy húszdollárst, pedig nagyon tiltakoztam, én tényleg egyszerűen szívességből segítettem, de azt mondják itt, az idő pénz és én rájuk fordítottam az időm egy részét, meg kell fizetni...

kockapocak 2012.10.03. 19:09:01

Igen...Ahol dübörög a gazdaság,ott a marketing is.
A cikkben olvasható példák nagyon jók,de kint ez a természetes mindenkinek! Magyarországon is,csak a gazdagabb társadalmi rétegeknél. Darth Vader a Váci utcában jól keresne:)

megjegyzés:a magyarok rossz szokása,hogy nem elismernek,hanem a hibát keresik,pl:"Hammer"

Sok sikert Zsolt!

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.10.03. 21:30:17

@kockapocak:
Hammer nem hinném, hogy "kereste" a hibát. Talált és kijavította. Mi ezzel a baj?
Azzal kezdte, hogy jó poszt, tehát alapvetően tetszett neki és elismerte.
Van, akinek feltűnik az ilyesmi, másnak nem. De ha talált hibát és elmondja, az miért rossz szokás?

Boston2 · http://boston.blog.hu/ 2012.10.03. 21:42:55

Még pár dolog, ami eszembe jutott, bár gondolom, talán közismert.
Az, hogy megkérdezik, hogy vagy, csak egy köszönési formula, mint a jó napot. Valójában senki se kíváncsi rá, amit az is jelez, hogy erre vagy visszakérdezéssel, vagy kizárólag pozitív tőmondattal illik válaszolni, nem azzal, ami a tényleges helyzet.

Ami nagyon nem tetszik, az a spam. Mégpedig nem az email, hanem a valódi.
Minden héten jön ilyen-olyan cégektől valami levélben küldött visszautasíthatatlannak szánt ajánlat, főleg hitelkártyára. Kb. fél évig egy Capital One nevű cég bombázott minden héten egy levéllel, amiben még egy valódinak tűnő, de karton kártya is volt, ne meg válaszlevél és válaszboríték.
Érdekes, hogy megéri nekik.
Az ajánlatok egy része ráadásul nem is személy szerint nekem jön, hanem csak a címre, "resident in..." vagy "our neighbour" címzéssel. Fura, hogy ezt így engedik.

Az is szokatlan, mennyire szeretnek telefonálni. Sokkal inkább, mint online intézni, a vásárlást is bátorítják telefonon keresztül, ami úgy megy, hogy bemondom az adataimat és a hitelkártya adatait szóban és kész. Ez persze könnyen vezet tévedésekhez, félreértéshez.
Egyszer valami regisztrációnál bejelöltem, hogy érdekelnek az tanulási lehetőségek. Ettől kezdve hetente 4-5 kéretlen hívás érkezett a mobilszámomra, amiben mindenáron azt akarták, hogy fejezzem be a főiskolai tanulmányaimat náluk (már elég rég megtettem a Kandón). lerázhatatlanok voltak szinte. Volt, hogy nem is ember, hanem automata hívott.
Ezek a módszerek nagyon idegesítőek és nálam rendkívül negatív reakciót váltanak ki.

Fodor Zsolt · http://rajongocsata.hu 2012.10.03. 22:05:53

@Boston2: Nagyon jó és érdekes a hozzászólásod, köszi. A "How are you?" - nak én is csak az első alkalommal dőltem be, de attól még kellemes érzés, még ha nem is igaz. Vagy talán nem a látszatra épül az életünk 95%-a? :)

Fodor Zsolt · http://rajongocsata.hu 2012.10.03. 22:09:06

@kockapocak: Sajnos még ezzel sem szűkítetted kellően a prémium szolgáltatások célpontjainak körét. Általában megfizetem a jobb minőséget és sajnos sokszor csalódnom kell. 4 csillagos hotelben is kezeltek már úgy, hogy bántam, hogy odamentem. Prémium konditeremből is menekültem már, a legjobb étteremben is előfordult, hogy kiszámláztak 1 szelet kenyeret 120 forintért. :-) Egy kezemen meg tudom számolni, mi az, amit szívből tudnék ajánlani, és ezek már tényleg nagyon drága szolgáltatók. Egyszerűen nem értik meg a cégek, hogy az a plusz 5% mennyit számít!

kockapocak 2012.10.04. 08:56:11

@Fodor Zsolt:Igen...A fő probléma az,hogy hülyének nézik az embert mindenhol.Ezért próbálnak lépten- nyomon átverni.Van kivétel,de ritka.
süti beállítások módosítása